Evrei 1

Autorul: Nenumit
Tema: Un legamant mai bun
Data: (nesigura) 67-69 d.Hr.

Fondul:
Destinatia acestei epistole este nesigura, desi este posibil sa fi fost Roma. Titlul cartii, in cele mai vechi manuscrise grecesti, este simplu “Catre Evrei”. Cu toate acestea, continutul dezvaluie ca scrisoarea a fost scrisa pentru Iudeii crestini. Folosirea de catre autor a Septuagintei (traducerea in limba greaca a Vechiului Testament), cand citeaza din Vechiul Testament, arata ca destinatarii erau probabil Iudei din afara Palestinei care vorbeau greaca. Cuvintele “Cei din Italia va trimit sanatate” (13:24) inseamna foarte probabil ca autorul scria celor din Roma si includea salutari de la credinciosi italieni care traiau departe de tara lor natala. Destinatarii au reprezentat poate Bisericile mai restranse din cadrul mai marii comunitati a Bisericii din Roma, unele din acestea fiind in pragul abandonarii credintei in Domnul Isus si intoarcerii la forma lor de credinta iudaica, dinainte, din cauza prigoanei si descurajarii.
Autorul Epistolei catre Evrei nu este identificat nici in titlul ei original nici in carte, desi el era bine cunoscut de cititorii sai (13:18-24). Dintr-un anumit motiv, identitatea sa a fost pierduta catre sfarsitul primului secol. Dupa aceea, in traditia Bisericii primare (intre secolele al doilea si al patrulea) au fost exprimate multe pareri diferite cu privire la persoana care ar fi putut scrie Epistola catre Evrei. Parerea ca Pavel a scris-o nu s-a impus pana in secolul al cincilea.
Multi comentatori conservatori contemporani ai Bibliei cred ca este improbabil ca autorul sa fie Pavel, deoarece stilul ales si alexandrin, recurgerea la Septuaginta, maniera prezentarii de citate din Vechiul Testament, metoda discutiei si a invataturii, structura argumentarii si excluderea identitatii autorului sunt toate diferite de cele ale lui Pavel. De altfel, in timp ce Pavel apeleaza totdeauna la revelatia sa primita direct de la Hristos (Gal.1:11-12), acest scriitor se plaseaza pe sine in a doua generatie de crestini carora Evanghelia le-a fost confirmata de catre martori oculari ai lucrarii Domnului Isus (2:3). Dintre oamenii mentionati cu numele in Noul Testament, descrierea lui Apolo, facuta de Luca in Faptele Apostolilor 18:24-28, se potriveste perfect profilului autorului Epistolei catre Evrei.
Indiferent de persoana care a scris aceasta epistola, un lucru este foarte sigur: autorul a scris cu plinatatea apostolica a Duhului si cu patrundere, revelatie si autoritate apostolica. Absenta oricarei referiri in Epistola catre Evrei la distrugerea Templului din Ierusalim si inchinarii levitice din cadrul acestuia sugereaza cu putere ca autorul a scris-o inainte de anul 70 d.Hr.

Scopul:
Epistola catre Evrei a fost scrisa in principal pentru Iudeii crestini prigoniti si descurajati. Scriitorul se straduieste sa intareasca credinta lor in Hristos prin explicarea cu grija a superioritatii rescumpararii in Domnul Isus Hristos. El arata ca pregatirea mantuirii facuta de Dumnezeu sub Vechiul Legamant s-a incheiat si s-a desavarsit prin venirea Domnului Isus si instituirea unui Nou Legamant prin mijlocirea mortii Sale ispasitoare. Scriitorul indeamna pe cititorii sai (1) sa tina la marturisirea lor pentru Hristos cu fermitate pana la sfarsit, (2) sa-si sporeasca maturitatea spirituala, si (3) sa nu se intoarca inapoi la osanda prin parasirea credintei in Domnul Isus Hristos.

1:1-2 NE-A VORBIT PRIN FIUL. Aceste versete stabilesc o tema majora a acestei epistole: in trecut Dumnezeu a vorbit prin profeti, dar acum El ne-a vorbit prin Fiul Sau Isus Hristos, care este mai presus de toate lucrurile. Cuvantul lui Dumnezeu prin Fiul Sau este suprem: el implineste si depaseste toate cuvintele de mai inainte. Absolut nimic, nici profetii (v.1), nici ingerii (v.4) nu au mai mare autoritate decat Hristos. El este singura cale spre mantuirea vesnica si singurul Mijlocitor intre Dumnezeu si om. Autorul confirma suprematia lui Hristos prin insiruirea a sapte mari revelatii despre Hristos (v.2-3).

1:3 A SEZUT LA DREAPTA. Hristos ne-a dat iertarea pacatelor noastre prin moartea Sa pe cruce. El Si-a luat locul de autoritate la dreapta lui Dumnezeu. Lucrarea de rascumparare a lui Hristos din cer implica slujirea Lui ca Mijlocitor divin (8:6; 13:15; 1Ioan 2:1-2), ca Mare Preot (2:17-18; 4:14-16; 8:1-3), mediator (7:25) si de Persoana care boteaza cu Duhul Sfant (Fapte.2:33).

1:4 MAI PE SUS DE INGERI. Dupa cum Domnul Isus este superior profetilor pentru ca El este Fiul, tot asa este superior ingerilor fiindca El este Fiul (v.4-14). Ingerii au avut un rol insemnat in darea legamantului Vechiului Testament (Deut.33:2; Fapte.7:53; Gal.3:19). Autorul, scriindu-le credinciosilor evrei, stabileste superioritatea lui Hristos fata de ingeri, citand din Vechiul Testament.

1:13 INGERII. “Inger” (ebr. malak; gr. angelos) inseamna “mesager”. Ingerii sunt descrisi ca mesageri si slujitori ai lui Dumnezeu, creati inainte de intemeierea pamantului (Iov 38:4-7). Biblia vorbeste de ingeri buni si ingeri rai. Toti ingerii au fost creati buni si sfinti, dar cu o libertate de alegere. In timpul razvratirii lui Satana (Mat.4:10) multi ingeri au ramas credinciosi lui Dumnezeu, dar altii nu. Ei au renuntat la partasia, harul si calitatea de fii ai lui Dumnezeu (Iov 38:7), pierzandu-si viata vesnica. Multi identifica demonii Noului Testament, cu acesti ingeri cazuti (Mat.25:41; Apoc.20:7; Iuda 6).
In timoul evenimentelor de la sfarsitul acestei lumi, razboiul dintre Mihail cu ingerii buni si Satana cu oastrea lui demonica, se va intensifica (Apoc.12:7-9). Ingerii vor insoti pe Hristos cand El Se va intoarce (Mat.24:30-31) si vor fi prezenti la judecata intregii omeniri (Luca 12:8-9).

Astazi va propun sa ascultati predica: “Respect si dragoste pentru vrajmasi” : http://audio.resursecrestine.ro/predici/93856/18-respect-si-dragoste-pentru-vrajmasi

Published in: on November 4, 2012 at 7:18 am  Leave a Comment  

The URI to TrackBack this entry is: https://minunatabiblie.wordpress.com/2012/11/04/evrei-1/trackback/

%d bloggers like this: