Filimon

Autorul: Pavel
Tema: Impacarea
Data scrierii: c. 62 d.Hr.

Fondul:
Pavel a scris aceasta “epistola a captivitatii” (v.1,9) ca o scrisoare personala catre un om numit Filimon, foarte probabil in timpul primei sale intemnitari la Roma (Fapte.28:16-31). Numele identice mentionate in aceasta epistola (catre Filimon) (v.1-2,10,23-24) si cea catre Coloseni (Col.4:9-10,12,14,17) arata ca Filimon a trait la Colose si ca ambele scrisori au fost scrise si expediate in acelasi timp.
Filimon era stapanul catorva sclavi (v.16) si membru al Bisericii din Colose (compara v.1-2 cu Col.4:17), poate un convertit al lui Pavel (v.19). Onisim era sclavul sau robul lui Filimon si fugise la Roma; aici a venit in contact cu Pavel care l-a condus la Hristos. O legatura stransa de prietenie s-a dezvoltat intre cei doi (v.9-13). Acum, Pavel il trimite inapoi pe Onisim, fara tragere de inima, la Filimon, insotit de Tihnic, colaboratorul lui Pavel si de aceasta scrisoare (Col.4:7-9).

Scopul:
Pavel a scris lui Filimon ca sa se ocupe de problema particulara a sclavului sau fugar, Onisim. Conform legii romane, un sclav fugar ar fi trebuit pedepsit cu moartea. Pavel mijloceste la Filimon, in favoarea lui Onisim, pentru ca acesta sa fie primit inapoi cu bunavointa, ca un confrate credincios si ca tovaras al lui Pavel, cu aceeasi dragoste cu care ar fi fost primit Pavel insusi.

1:1 INTEMNITAT AL LUI ISUS HRISTOS. Pavel a scris aceasta epistola lui Filimon, in timpul celor doi ani de inchisoare la Roma (v.1-9; Fapte.28:30).

2:2 BISERICA DIN CASA TA. Filimon, in mod evident, facuse din casa sa un loc de inchinare pentru credinciosii din Colose. Existau multe “case-biserici” in timpul Noului Testament (Rom.16:5; 1Cor.16:19; Col.4:15). Pana in secolul al treileanu se inregistreaza aparitia cladirilor speciale de biserica.

1:14 SA NU FIE SILIT, CI DE BUNAVOIE. Onisim ar fi fost eliberat daca ar fi dorit astfel. Etica si dragostea cerute de Evanghelia lui Hristos arata acest fapt. Totusi, Pavel nu-l afirma direct. El dorea ca Filimon si toti stapanii sa-l faca voluntar.

1:16 UN FRATE PREAIUBIT. Sclavia nu poate exista intre credinciosii care au trait adevarul fratiei crestine. Onisim nu mai trebuia sa fie tratat ca un sclav, ci ca un credincios apropiat si ca un frate preaiubit, ca unul care in ochii lui Dumnezeu este egal cu apostolul Pavel si cu Filimon (Col.3:22).

Astazi va propun sa ascultati predica: “Darnicia si imprumutul” : http://audio.resursecrestine.ro/predici/93855/17-darnicia-si-imprumutul

Published in: on November 3, 2012 at 8:09 am  Leave a Comment  

The URI to TrackBack this entry is: https://minunatabiblie.wordpress.com/2012/11/03/filimon/trackback/

%d bloggers like this: