Galateni 4

4:2 SUB EPITROPI… RANDUITA DE TATAL. Afirmatia lui Pavel facuta aici, desi este folosita in primul rand sa ilustreze situatia unui credincios din epoca Vechiului Testament, arata ca parintii evlaviosi supravegheaza in mod normal instruirea si educatia copiilor lor (Deut.6:7). O astfel de supraveghere ar putea fi facuta prin educatia in casa sau prin incredintarea copiilor unor invatatori evlaviosi alesi de ei. Scriptura invata in mod clar ca parintii ar trebui sa faca tot ce pot ca sa se asigure ca acesti copii ai lor primesc o educatie sfanta si dupa invatatura lui Hristos si sunt feriti de filozofiile neevlavioase si principiile nebiblice ale lumii (Luca 1:17).

4:6 DUHUL … CARE STRIGA “AVA”, ADICA: “TATA”. Una din lucrarile Duhului Sfant este sa creeze in copilul lui Dumnezeu un sentiment al infierii si o dragoste de fiu care il fac sa recunoasca pe Dumnezeu ca Tatal sau. (1) Termenul “Ava” este aramaic, insemnand “Tata”. El a fost cuvantul pe care Domnul Isus l-a folosit cand S-a referit la Tatal ceresc. Combinarea termenului aramaic “Ava” cu termenul grecesc pentru Tata (gr. pater) exprima profunzimea intimitatii, emotia adanca, zelul, caldura si increderea prin care Duhul Sfant ne face sa ne adresam lui Dumnezeu strigand (Marcu 14:36; Rom.8:15,26-27). Doua semne sigure ale lucrarii Duhului exista in noi: strigatul spontan catre Dumnezeu ca “Tata” si ascultarea de Domnul Isus ca “Domn” (1Cor.12:3).
(2) Pavel a putut avea in minte, in primul rand, botezul cu Duhul Sfant si actiunea Sa de umplere continua (Fapte.1:5; 2:4; Efes.5:18), fiindca el face din infierea noastra motiv pentru trimiterea Duhului. Cu alte cuvinte, deoarece noi suntem deja “fii” prin credinta in Hristos, Dumnezeu revarsa de-acum incolo Duhul in inimile noastre. “Infierea” (v.5) precede trimiterea Duhului Fiului Sau (3:5).

4:13 NEPUTINTA TRUPULUI. Aceasta putea fi o afectiune a ochilor (v.15), malarie, tepusul lui Pavel in carne (2Cor.12:7) sau o incapacitate fizica datorita lovirii cu pietre. Oricare ar fi fost, se pare ca era implicata o problema de sanatate trupeasca. Sa notam ca un credincios loial care face voia Domnului, activeaza in serviciul crestin etc., poate din cand in cand sa fie hartuit de starea rea a sanatatii, de suferinta trupeasca sau de slabiciune.

4:19 DURERILE NASTERII. Chinurile nasterii (gr. odino) exprima durerea, supararea, suferinta si nerabdarea cu care Pavel doreste mantuirea acelor Galateni care se instraineaza de Hristos, cazand din har (5:4). El ii descrie ca avand nevoie de o a doua nastere spirituala si pe sine ca o mama care sufera inca o data chinurile nasterii, ca Hristos sa poata lua chip in ei.

4:22 AVRAAM A AVUT DOI FII. Pavel foloseste o ilustratie ca sa arate diferenta dintre Vechiul si Noul Legamant. Agar reprezinta Vechiul Legamant instituit la Muntele Sinai (v.25); copiii ei traiesc acum sub acest legamant si sunt firesti, adica, ei nu au pe Duhul Sfant. Sara, cealalta sotie a lui Avraam, reprezinta Noul Legamant; copiii ei, credinciosii in Hristos, au pe Duhul si sunt adevaratii copii ai lui Dumnezeu.

Published in: on September 25, 2012 at 7:21 am  Leave a Comment  

The URI to TrackBack this entry is: https://minunatabiblie.wordpress.com/2012/09/25/galateni-4/trackback/

%d bloggers like this: