1Corinteni 11:17-34

11:20 CINA DOMNULUI. Cina Domnului este descrisa in patru pasaje: Matei 26:26-29; Marcu 14:22-25; Luca 22:15-20; 1Cor.11:23-25. Semnificatia ei este legata de trecut, prezent si viitor.
(1) Semnificatia legata de trecut: (a) Este o amintire (gr. anamnesis; v.24-26; Luca 22:19) a mortii lui Hristos pe Calvar pentru mantuirea credinciosului din pacat si osanda. Prin Cina Domnului suntem inca o data confruntati cu moartea izbavitoare a lui Hristos si semnificatia ei mantuitoare pentru vietile noastre. Moartea lui Hristos este motivatia noastra suprema impotriva caderii in pacat si pentru a ne feri de orice aparenta a raului (1Tes.5:22). (b) Este o multumire (gr. eucharistia) pentru binecuvantarile si mantuirea oferite de Dumnezeu si facute accesibile prin jertfa Domnului Isus Hristos pe cruce (v.24; Matei 26:27-28; Marcu 14:23; Luca 22:19).
(2) Semnificatia legata de prezent. (a) Cina Domnului este o partasie (gr. koinonia) cu Hristos si o participare la binefacerile mortii Sale sacrificiale, ca si o partasie cu ceilalti membri ai Trupului lui Hristos (10:16-17). La aceasta Cina cu Domnul cel inviat, El, ca gazda, devine prezent intr-un mod special (cf. Matei 18:20; Luca 24:35). (b) Este o recunoastere si o proclamare a Noului Legamant (gr. kaine diatheke) prin care credinciosii reafirma Domnia lui Hristos si angajamentul de a implini voia Lui, de a ramane fideli, de a rezista pacatului si de a se identifica pe ei insisi cu misiunea lui Hristos (v.25; Matei 26:28; Marcu 14:24; Luca 22:20;).
(3) Semnificatia legata de viitor. (a) Cina Domnului este o anticipare a viitoarei Imparatii a lui Dumnezeu si a viitorului ospat mesianic cand toti credinciosii vor fi impreuna cu Domnul (Matei 8:11; 22:1-14; Marcu 14:25; Luca 13:29; 22:17-18,30).
(b) Ea reprezinta asteptarea cu nerabdare a intoarcerii iminente a lui Hristos pentru poporul Sau (v.26) si dramatizeaza rugaciunea, “Vie Imparatia Ta” (Matei 6:10; Apoc.22:20). La Cina Domnului toate aceste semnificatii devin reale numai daca venim inaintea Domnului cu credinta adevarata, rugaciune sincera si predandu-ne Cuvantului si voii lui Dumnezeu.

11:21 ALTUL ESTE BEAT. “Unul este flamand, iar altul este beat” se poate traduce “Unul este flamand iar altul este plin pana la refuz”. Aceasta traducere este preferabila din urmatoarele motive:
(1) Cuvantul “beat” (gr. methuo) are doua intelesuri. Se poate referi (a) la a fi beat sau (b) la a fi plin sau satisfacut fara referire la intoxicare (Ioan 2:10).
(2) Contextul scriptural al acestui verset se refera in mod clar la masa, in general. Cand Corintenii se adunau pentru mesele lor de dragoste, inainte de a participa la Cina Domnului (2Petru 2:13; Iuda 12), unii se strangeau in grupuri mici si isi mancau mancarea separat (v.18-19). Cei saraci care nu puteau contribui la masa erau neglijati si lasati flamanzi. Pavel nu s-a ferit aici la o stare de betie; daca ar fi facut aceasta, in mod sigur ar fi condamnat un asemenea lucru asa cum a facut-o in alt loc al epistolei (cf. 6:10). El socotea betia nu doar ca pe o problema de desconsiderare a celorlalti, ci si ca pe o stare atat de grava incat ea excludea pe cineva din Imparatia lui Dumnezeu (6:10; Gal.5:21).

11:24-25 TRUPUL MEU… SANGELE MEU. Aceste cuvinte se refera la trupul lui Hristos dat pentru a muri si la sangele Sau varsat ca jertfa pe cruce. Cand Hristos a spus despre paine: “Acesta este trupul Meu”, El a vrut sa spuna ca ea reprezinta trupul Sau. “Paharul” reprezinta sangele lui Hristos varsat pe Calvar pentru pecetluirea “Noului Testament”. A manca painea si a bea paharul inseamna a vesti si a accepta binefacerile mortii ispasitoare a lui Hristos (v.26).

11:27 MANANCA … BEA … IN CHIP NEVREDNIC. A manca in chip nevrednic inseamna a lua parte la masa Domnului intr-un spirit indiferent, egoist, neglijent si necuviincios, fara nici o intentie sau dorinta de a se indeparta de pacatele stiute si de acceptare a legamantului harului cu toate fagaduintele si indatoririle lui. Cineva care participa intr-un asemenea chip nevrednic pacatuieste grav impotriva Domnului. El este vinovat de recrucificarea lui Hristos, ajungand imediat sub o judecata speciala si primind si o pedeapsa (v.29-32). “A fi vinovat de trupul si sangele Domnului” inseamna a fi facut raspunzator de moartea Sa.

11:32 PEDEPSITI DE DOMNUL. Scopul judecarii si pedepsirii de catre Domnul (cf. v.30) este ca noi sa nu fim osanditi pentru vesnicie, impreuna cu lumea. Acest scop plin de mila al lui Dumnezeu are in vedere pe toti cei care se pocaiesc de pacatele lor si se judeca pe ei insisi cu dreptate (v.31).

Published in: on August 31, 2012 at 7:22 am  Leave a Comment  

The URI to TrackBack this entry is: https://minunatabiblie.wordpress.com/2012/08/31/1corinteni-1117-34/trackback/

%d bloggers like this: