1Corinteni 11:1-16

11:1 CALCATI PE URMELE LUI HRISTOS. Crestinul, ca si Pavel, este chemat sa urmeze exemplul lui Hristos devenind o persoana asemanatoare cu El (Rom.13:14; Gal.3:27). Ce este asemanarea cu Hristos?
(1) Este in primul rand dragoste pentru Dumnezeu si pentru ceilalti (Matei 22:37-39; Luca 10:27). Dragostea credinciosului pentru Dumnezeu motiveaza si calauzeste dragostea lui pentru ceilalti (1Ioan 4:20-21), la fel cum dragostea lui Hristos pentru Dumnezeu era intodeauna mai presus de orice, iar dragostea Lui pentru ceilalti subordonata dragostei fata de Tatal si intemeiata pe ea (cf. Matei 22:37-39; Ioan 17:23-24).
(2) Dragostea lui Hristos pentru Tatal Sau s-a descoperit in grija Sa pentru slava (Matei 6:9; Ioan 12:28; 17:4), voia (Matei 26:42; Ioan 4:34; Evr.10:7-12), Cuvantul (Matei 26:54; Ioan 8:28; 17:14,17) si partasia cu Dumnezeu (Luca 5:16; Ioan 7:21). Vedem dragostea Lui in credinciosia fata de Dumnezeu, jertfindu-Si viata pentru mantuirea noastra (Matei 26:42; Ioan 3:16-17; Evr.10:4-9). Dragostea lui Hristos pentru Tatal Sau s-a descoperit si in dragostea Sa pentru neprihanire si ura fata de pacat (Evr.1:9).
(3) Dragostea lui Hristos pentru oameni s-a aratat in compasiunea (Matei 9:36; 14:14; 15:32; Luca 15:11-24), bunatatea (Matei 8:3,16-17; 9:22), lacrimile (Ioan 11:35), smerenia (Matei 11:29), faptele bune (Fapte.10:38), blandetea (Matei 11:29), iertarea (Luca 23:34), rabdarea (Luca 13:34) si mila Sa (Matei 15:22-28; Iuda 21). El a manifestat dragoste chiar si cand a mustrat pentru pacat (Matei 16:23; Marcu 9:19; 10:13-14), cand Si-a exprimat mania fata de cei cruzi, necrutatori sau insensibili la suferintele si nevoile celorlalti (Marcu 3:5), cand ne-a prevenit asupra iadului (Matei 5:29-30; Luca 12:5), si cand S-a adus pe Sine ca jertfa pentru mantuirea noastra (Matei 26:38; Ioan 10:11,17-18; 13:1).

11:2 INVATATURILE. Invataturile erau instructiuni privitoare la doctrina, la normele morale si de conduita pe care Pavel le-a dat bisericilor prin autoritatea lui Hristos. Observati continutul si instructiunile din cap.11 care expun voia lui Dumnezeu pentru poporul Sau, in probleme ca imbracamintea, modestia si aspectul exterior, ca si in privinta conduitei cuviincioase. A invata ca Dumnezeu este preocupat numai cu atitudinile launtrice si nu cu cele “exterioare” inseamna a te abate de la revelatia clara a lui Dumnezeu din Scriptura. A te imbraca decent si modest este un principiu biblic cu valabilitate permanenta (1Tim.2:9).

11:3 CAPUL ORICARUI BARBAT. Pavel a fost preocupat de problema legaturii cuviincioase dintre barbati si femei, cautand sa arate ca aceasta legatura este randuita de Dumnezeu.
(1) El spune ca in Hristos exista o desavarsita egalitate spirituala intre barbati si femei ca mostenitori ai harului lui Dumnezeu; totusi, este vorba de o egalitate care implica ordine si subordonare cu respectarea autoritatii (Gal.3:28). Dupa cum Dumnezeu este capul lui Hristos, Hristos este capul oricarui barbat, iar barbatul este capul femeii. Cuvantul “cap” pare sa exprime atat autoritatea cat si originea (3:23; 11:8,10; 15:28; Efes.1:21-22; 5:23-24; Col.1:18; 2:10).
(2) Pavel intemeiaza calitatea de cap a barbatului nu pe considerente culturale, ci pe lucrarea creatoare a lui Dumnezeu si scopul Sau de a crea femeia pentru a-l ajuta pe barbat (v. 8-9; Gen.2:18; 1Tim.2:13).
(3) Subordonarea nu este injosire a cuiva, fiindca aceasta nu implica suprimare sau oprimare. Prin ea se afirma ca sotul trebuie sa recunoasca pretul pe care il pune Dumnezeu pe femeie si ca responsabilitatea lui presupune ocrotirea si conducerea ei in asa fel incat sa implineasca voia lui Dumnezeu pentru ea, acasa si in Biserica.
(4) Dupa cum Hristos nu este inferior sau secundar fiindca Tatal este Capul Sau, la fel si femeia nu este o persoana secundara fiindca barbatul este “capul” ei. Mai mult, in Imparatia lui Dumnezeu conducerea nu inseamna niciodata “a fi mare”. Slujirea si ascultarea inseamna maretie in Imparatia lui Dumnezeu (Matei 20:25-28; Fil.2:5-9). Modul in care trateaza Pavel legatura dintre barbati si femei trebuie sa fie studiat tinand seama de felul in care trateaza el raspunderile sotiei si ale sotului in cadrul casatoriei (Efes.5:21-23).

11:6 SA SE INVELEASCA. Femeia isi acoperea capul in vremea lui Pavel pentru a-si arata modestia si supunerea fata de sotul ei si pentru a-si putea dovedi demnitatea. Valul inseamna ca ea trebuie respectata si cinstita ca femeie. Fara un val ea nu va avea nici o demnitate; barbatii nu respectau femeile fara valuri fiindca acestea, de fapt, se expuneau in public in mod rusinos. Deci valul era un semn al pretului si slavei feminitatii asa cum a creat-o Dumnezeu.

11:10 PE CAP UN SEMN AL STAPANIRII EI. Inca o data Pavel accentueaza ca femeia trebuie sa aiba capul acoperit in public, adica sa aiba un semn al stapanirii sau autoritatii pe capul ei (v.3,6). Cuvintele “din pricina ingerilor” se pot referi la faptul ca ingerii sunt preocupati de ordine si cuviinta, fiind surprinsi in fata unei conduite neconforme cu voia lui Dumnezeu (4:9).

11:14 ESTE RUSINE PENTRU UN BARBAT SA POARTE PARUL LUNG. Dumnezeu doreste ca diferentele fizice dintre barbati si femei sa fie respectate.
(1) Pavel foloseste parul ca exemplu, afirmand ca lungimea parului barbatilor si femeilor trebuie sa permita deosebirea dintre ei. Parul femeii trebuie sa fie lung in comparatie cu cel al barbatului, simbolizand prin aceasta acceptarea de catre ea a demnitatii, valorii si cinstei feminitatii ei asa cum a creat-o Dumnezeu (v.6). Parul unui barbat, spre deosebire de cel al femeii, trebuie sa fie scurt.
(2) In vremea Noului Testament, parul lung era rusinos si evitat de barbatii Iudei ca si de cei din Corintul secolului intai. Picturile in care Domnul Isus este reprezentat ca avand parul lung sunt bazate in intregime pe imaginatia artistilor Evului Mediu si nu pe evidenta biblica sau istorica (mii de picturi si sclupturi din vremea Noului Testament dovedesc acest lucru). Apostolul n-ar fi scris ca “este o rusine pentru un barbat sa poarte parul lung” daca Hristos ar fi purtat par lung ca femeile. Asadar, cuvintele lui Pavel sunt in conflict, nu cu obiceiul Domnului Isus, ci cu imaginatia artistilor (Exod.20:4).

Published in: on August 30, 2012 at 7:15 am  Leave a Comment  

The URI to TrackBack this entry is: https://minunatabiblie.wordpress.com/2012/08/30/1corinteni-111-16/trackback/

%d bloggers like this: