1Corinteni 1

Autorul: Pavel
Tema: Probleme ale Bisericii si solutiile lor
Data: 55/56 d.Hr.

Fondul
Corintul, un vechi oras al Greciei, era in multe privinte cea mai de seama metropola din timpul lui Pavel. Asemanator multora din orasele prospere ale lumii de azi, Corintul era arogant din punct de vedere intelectual, imbelsugat din punct de vedere material si corupt in cele morale. Pacatul, in toate nuantele a prosperat in acest oras bine cunoscut prin senzualitatea lui.
Impreuna cu Priscila si Acuila (16:19) si propria sa echipa apostolica (Fapte.18:5), Pavel a fondat Biserica din Corint in timpul lucrarii sale de 18 luni in acest oras in a doua sa calatorie misionara (Fapte.18:1-17). Biserica era formata din Evrei convertiti, dar mai ales din fosti pagani, proveniti dintre Neamuri. Dupa ce Pavel a parasit Corintul, o varietate de probleme se ridica in tanara Biserica, solicitand autoritatea si invatatura sa apostolica prin corespondenta si vizite personale.
Prima scrisoare catre Corinteni a fost scrisa in perioada lucrarii de trei ani la Efes (Fapte.20:31), in a treia sa calatorie misionara (Fapte.18:23-21:15). Stirile despre problemele din Corint au ajuns la Pavel la Efes (1Cor.1:11); dupa aceea o delegatie a comunitatii din Corint (16:17) a inmanat o scrisoare lui Pavel, cerand instructiunile sale asupra diverselor probleme litigioase (7:1; 8:1; 12:1; 16:1). Pavel a scris aceasta epistola ca raspuns la relatarile si la scrisoarea primite din Corint.

Scopul
Pavel a avut doua motive principale pentru a scrie aceasta epistola. (1) Sa mustre si sa indrepte serioasele probleme ale Bisericii din Corint care i-au fost aduse la cunostinta. Acestea erau tulburari pe care Corintenii le-au privit cu nepasare, dar pe care Pavel le-a considerat ca un pacat grav. (2) Sa dea sfat si invatatura asupra diferitelor intrebari despre care ii scrisesera Corintenii. Acestea au inclus probleme de doctrina si conduita, de curatie atat personala cat si a adunarii.

Privire generala
Aceasta epistola dezbate categoriile de probleme pe care Bisericile le intampina cand membrii raman “lumesti” (3:1-3) si nu se despart in mod categoric de societatea pagana care-i inconjoara (2Cor.6:17), probleme cum ar fi: dezbinarile (1:10-12; 11:17-22), ingaduirea unui pacat ca incestul (5:1-13), imoralitatea in general (6:12-20), procesele lumesti dintre crestini (16:1-11), conceptia umanista despre adevarul apostolic (cap.15), conflictele cu privire la libertatea crestina (cap.8, 10). Pavel ii invata de asemenea pe Corinteni asupra problemelor legate de celibat si casatorie (cap.7), inchinarea publica (in Biserica), incluzand Cina Domnului (cap.11-14) si darul pentru sfintii din Ierusalim (16:1-4).
Printre cele mai importante contributii ale primei epistole catre Corinteni se impune invatatura lui Pavel cu privire la manifestarile si darurile Duhului Sfant in cadrul inchinarii in adunare (cap.12-14). Mai mult decat in alta parte a Noului Testament, aceste capitole asigura intelegerea caracterului si a componentelor inchinarii in Biserica primara (cf. 14:26-33). Pavel arata ca scopul lui Dumnezeu pentru Biserica include o larga varietate de manifestari ale Duhului care apar prin intermediul credinciosilor loiali (12:4-10) si a persoanelor chemate la anumite lucrari (12:28-30) – o diversitate in unitate asemanator cu multiplele functii ale corpului uman (12:12-27). In asigurarea calauzirii referitoare la rolul darurilor spirituale in adunare, Pavel face o distinctie esentiala intre zidirea sufleteasca individuala si colectiva (14:2-6,12,16-19,26), insistand ca toate manifestarile publice ale darurilor trebuie sa rezulte din dragoste (cap.13) si sa existe pentru zidirea sufleteasca a credinciosilor intruniti in adunare (12:7; 14:4-6,26).

Trasaturi specifice
Cinci trasaturi majore caracterizeaza Epistola 1Corinteni.
(1) Ea este singura epistola din Noul Testament in care accentul se pune in modul cel mai direct pe probleme. In dezbaterea diferitelor  probleme si solutii din Corint, Pavel da principii spirituale clare si durabile, fiecare din ele fiind aplicabile in mod universal pentru Biserica (de exemplu, 1:10; 6:17,20; 7:7; 9:24-27; 10:31-32; 14:1-10; 15:22-23).
(2) Exista in ea o subliniere generala a identitatii Bisericii locale ca trup al lui Hristos, o concentrare care apare in discutiile privind dezbinarile, Cina Domnului si darurile spirituale.
(3) Aceasta epistola contine cea mai extinsa invatatura din Noul Testament asupra unor subiecte asa de importante precum celibatul, casatoria, recasatoria (cap.7); Cina Domnului (10:16-21; 11:17-34), vorbirea in alte limbi, proorocia si darurile spirituale in adunarile Bisericii (cap.12-14), dragostea (cap.13) si invierea trupului (cap.15).
(4) Ea asigura o bogatie de intelepciune pentru grija pastorala legata de disciplina Bisericii (cap.5).
(5) Ea accentueaza posibilitatea reala a caderii din credinta a celor care persista in purtare nelegiuita si nu se tin strans de Hristos (6:9-10; 9:24-27; 10:5-12,20-21; 15:1-2).

1:7 NU DUCETI LIPSA DE NICI UN FEL DE DAR. Pavel lauda pe Corinteni fiindca Dumnezeu in harul Sau (v.4) a revarsat asupra lor diferite daruri spirituale. Asemenea daruri sunt insotitoare valoroase si indispensabile ale lucrarii Duhului Sfant in Biserica: fara ele credinciosii nu reusesc sa se intareasca si sa se ajute unii pe altii asa cum doreste Dumnezeu. Nicaieri, in aceasta epistola, Pavel nu cauta sa elimine aceste daruri. Mai degraba el cauta sa schimbe atitudinea Corintenilor fata de darurile spirituale, incat, ei sa-si foloseasca darurile, potrivit cu voia lui Dumnezeu.

1:7 IN ASTEPTAREA ARATARII DOMNULUI NOSTRU. Primii crestini traiau in asteptarea intoarcerii iminente a lui Hristos (Matei 24:42; Ioan 14:3). Ei isi fixau credinta cu tarie asupra faptului venirii Domnului, anticipand prin viata de fiecare zi implinirea acestei mari sperante. Observati ca speranta crestinului este legata de intoarcerea personala a Domnului Isus Hristos si nu de complexul general de evenimente ale zilelor de pe urma (1Tes.1:9-10; 4:13-17; Tit 2:13; Evr.9:28).

1:12 EU SUNT AL LUI PAVEL… APOLO… CHIFA. Dezbinarea legata de conducatorii Bisericii incepea sa se arate: unii membrii ai Bisericii devenisera mai atasati de anumiti slujitori ai Evangheliei decat de Evanghelia insasi. Pavel condamna aceasta atitudine, amintindu-le ca nici el, nici vreun alt om nu a fost rastignit pentru ei. Aceeasi greseala este prezenta si astazi. Unii credinciosi devin mai atasati de un pastor sau evanghelist decat de Hristos si Cuvantul Sau. Acest lucru ii poate face sa tradeze principiile crestine si chiar sa dezbine Biserica. Trebuie sa fim totdeauna atenti pentru a ne concentra dragostea, devotiunea si credinciosia asupra lui Dumnezeu si a Cuvantului Sau, si nu asupra vreunui slujitor sau a vreunei persoane.

1:12 EU, AL LUI HRISTOS. “Partida lui Hristos” era probabil constituita din invatatori mincinosi care ii erau vrajmasi apostolului (4:18-19) si care pretindeau ca detin o spiritualitate si o intelepciune superioare. Ei credeau ca stiinta lor (8:1) aduce eliberarea de restrictiile Legii (6:12; 10:23) si de exigentele moralitatii (5:2). Ei incercau sa castige Biserica de partea evangheliei lor falsificate (2Cor.11:4,20-21). In special impotriva acestora si a convertitilor lor purta Pavel lupta.

1:17 HRISTOS M-A TRIMIS NU SA BOTEZ. Pavel nu minimalizeaza invatatura Domnului Isus privitoare la botez (Matei 28:19). El arata clar ca a insarcinat cu administrarea botezului pe insotitorii sai, dupa cum au facut Hristos (Ioan 4:1-2) si Petru (Fapte.10:47-48). Apostolul nu doreste sa ofere convertitilor sai prilejul de a se considera botezati “in numele lui Pavel” (v.13). Cat il priveste pe el insusi, Pavel s-a concentrat asupra propovaduirii Evangheliei.

1:18 ESTE PUTEREA LUI DUMNEZEU. Mesajul crucii implica nu numai intelepciune si adevar, ci puterea activa a lui Dumnezeu coborandu-se sa mantuiasca, sa vindece, sa alunge demonii si sa izbaveasca de sub puterea pacatului.

1:20 INTELEPCIUNEA LUMII ACESTEIA. Intelepciunea lumii acesteia este o intelepciune care exclude pe Dumnezeu, accentueaza autosuficienta umana, face din om cea mai inalta autoritate si refuza sa recunoasca revelatia lui Dumnezeu in Domnul Isus Hristos.
(1) Aceasta intelepciune Dumnezeu o numeste nebunie (3:19-20), fiindca prin ea, oamenii nu au reusit sa gaseasca adevarul sau sa-L cunoasca pe Creator (v.21).
(2) Credinciosul trebuie sa aiba o neincredere, inspirata de evlavie, atat fata de intelepciunea omeneasca, cat si fata de conceptia seculara despre lume (v.18-31; 2:1-16; Fapte.17-18; Rom.1:20-32; Col.2:8; 2Tes.2:10-12; 2Tim.3:1-9; 2Petru 2:1-3,7; Iuda 4-19). Evanghelia si mesajul crucii nu trebuie sa fie niciodata adaptate filozofiei, stiintei sau vreunei alte asa-numite intelepciuni a omului (2:4-5; Gal.6:14).

1:21 NEBUNIA PROPOVADUIRII. Cuvantul “propovaduire” trebuie tradus aici prin “ceea ce este propovaduit”. Nu metoda de propovaduire este considerata nebuna, ci mesajul Domniei lui Hristos cel rastignit si inviat.

1:27 DUMNEZEU A ALES LUCRURILE NEBUNE ALE LUMII. In v.25-29, Pavel accentueaza ca masurile si valorile lui Dumnezeu sunt diferite de cele acceptate de lume si ca El rastoarna, acum, falsele ei masuri si falsa ei intelepciune.

1:28 CA SA NIMICEASCA PE CELE CE SUNT. Prin rastignirea si invierea Domnului Isus (v.18,23) si prin alegerea lucrurilor dispretuite ale acestei lumi (v.26-27), Dumnezeu nimiceste lucrurile pretuite ale acestei lumi. Dumnezeu este acum pe cale de a pune capat filozofiilor, psihologiilor si oricaror altor sisteme lumesti umaniste.

1:30 HRISTOS ISUS… A FOST FACUT… PENTRU NOI. Prin Hristos, in Hristos si cu Hristos primeste credinciosul intelepciunea de la Dumnezeu si are experienta neprihanirii (Rom.4), a sfintirii (2Tes.2:13-15) si a mantuirii (Rom.3:24; Efes.4:30). Atat timp cat cineva este unit cu Hristos, El este izvorul acestor binecuvantari (Ioan 15:1-6).

Astazi va propun sa ascultati predica: “Rugaciunea lui Pavel pentru Biserica din Filipi” : http://audio.resursecrestine.ro/predici/74843/50-rugaciunea-lui-pavel-pentru-biserica-din-filipi

Published in: on August 18, 2012 at 7:15 am  Leave a Comment  

The URI to TrackBack this entry is: https://minunatabiblie.wordpress.com/2012/08/18/1corinteni-1/trackback/

%d bloggers like this: