Romani 8:1-27

8:1 CEI CE SUNT IN HRISTOS. Pavel tocmai a aratat ca viata fara harul lui Hristos este infrangere, nenorocire si robie fata de pacat. Acum, in cap.8, Pavel ne spune ca viata spirituala, scaparea de osanda, biruinta asupra pacatului si partasia cu Dumnezeu vin in urma unirii cu Hristos prin locuirea in noi a Duhului Sfant. Primind pe Duhul si urmandu-L, suntem eliberati de puterea pacatului si suntem condusi inainte spre proslavirea finala in Hristos. Aceasta este viata crestina normala, hranita de Evanghelie.

8:2 LEGEA DUHULUI. Aceasta “lege a Duhului de viata” este puterea si viata Duhului Sfant care lucreaza in inima credinciosului. Duhul Sfant vine in cel pacatos si il elibereaza de sub puterea pacatului (7:23). Legea Duhului lucreaza tot mai deplin pe masura ce credinciosii se angajeaza sa asculte pe Duhul Sfant (v.4-5; 13-14). Ei constata ca inauntrul lor lucreaza o putere noua, o putere care le ingaduie sa biruie pacatul. “Legea pacatului si a mortii” din acest verset este puterea stapanitoare a pacatului care asaza pe om in robia pacatului (7:14), reducandu-l la o stare nenorocita (7:24).

8:4 PORUNCA LEGII SA FIE IMPLINITA IN NOI. Duhul Sfant care lucreaza in cei credinciosi le asigura acestora trairea unei vieti de neprihanire care este inteleasa ca implinirea legii morale a lui Dumnezeu. Astfel, lucrarea harului si ascultarea de legea lui Dumnezeu nu sunt in conflict (2:13; 3:31; 6:15; 7:12,14). Amandoua arata spre neprihanire si sfintenie.

8:5-14 DUPA INDEMNURILE FIRII PAMANTESTI … DUPA INDEMNURILE DUHULUI. Pavel descrie doua feluri de oameni: cei care traiesc dupa indemnurile firii pamantesti si cei care traiesc dupa indemnurile Duhului. (1) A trai “dupa indemnurile firii pamantesti” (firea pamanteasca este elementul pacatos al naturii umane) inseamna a dori, a-ti place, a fi ocupat cu si a satisface poftele stricate ale naturii omenesti pacatoase. Acestea inseamna nu numai desfranare, adulter, ura, ambitie egoista, izbucnirea maniei, etc (vezi Gal.5:19-21), ci si obscenitate, pornografie, droguri, placere mentala si emotionala in fata scenelor sexuale din piese, carti, de la TV sau din filme si cele asemenea acestora.
(2) A trai “dupa indemnurile Duhului” inseamna a cauta si a te supune calauzirii Duhului Sfant si a-ti indrepta atentia spre lucrurile lui Dumnezeu.
(3) Este cu neputinta sa urmezi indemnurile firii pamantesti si pe cele ale Duhului in acelasi timp (v.7-8; Gal.5:17-18). Daca cineva nu reuseste sa reziste prin Duhul Sfant dorintelor sale pacatoase si traieste, in schimb, dupa indemnurile firii pamantesti (v.13), aceasta persoana devine vrajmas al lui Dumnezeu (v.7; Iacov 4:4) si poate astepta moartea spirituala si vesnica (v.13). Cei care fac din iubirea lucrurilor lui Dumnezeu principala lor preocupare pot astepta viata vesnica si comuniunea cu Dumnezeu (v.10-11, 15-16).

8:9 DACA DUHUL LUI DUMNEZEU LOCUIESTE … IN VOI. Fiecare credincios, din momentul in care Il primeste pe Domnul Isus Hristos ca Domn si Mantuitor, are si Duhul Sfant in el (1Cor.3:16; 6:19-20; Efes.1:13-14).

8:10 TRUPUL … ESTE SUPUS MORTII, DIN PRICINA PACATULUI. Fiindca pacatul a invadat fiintele noastre, trupurile noastre trebuie sa moara sau sa fie transformate (1Cor.15:50-54; 1Tes.4:13-17). Insa, fiindca Hristos este inlauntrul nostru, noi avem acum experienta vietii Duhului.

8:13 FACETI SA MOARA FAPTELE TRUPULUI. Pavel accentueaza necesitatea luptei continue impotriva a tot ceea ce limiteaza lucrarea lui Dumnezeu in vietile noastre (cf.6:11-19), fiindca pacatul incearca permanent sa recastige controlul asupra noastra. (1) Aceasta lupta spirituala, desi indreptata impotriva lui Satana si a puterilor spirituale rele (Efes.6:12), este, in primul rand, impotriva patimilor si poftelor “trupului”, adica a naturii umane pacatoase (Gal.5:16-21; Iacov 4:1; 1Petru 2:11).
(2) Consecinta nereusitei in a face sa moara faptele pacatoase ale trupului este moartea spirituala (v.6,13) si pierderea mostenirii din Imparatia lui Dumnezeu (Gal.5:19-21). Cuvintele “veti muri” inseamna ca un crestin poate trece de la viata spirituala in moartea spirituala. Astfel, viata lui Dumnezeu, pe care o primim la nasterea noastra din nou (Ioan 3:3-6), se poate stinge in sufletul unui credincios care refuza sa faca sa moara, prin Duhul, faptele pacatoase ale trupului.

8:13-14 SUNT FII AI LUI DUMNEZEU. Pavel arata aici baza sigurantei mantuirii. Daca facem, in mod consecvent, sa moara faptele pacatoase ale trupului, atunci suntem calauziti de Duhul. Cei calauziti de Duhul sunt fii ai lui Dumnezeu.

8:14 CALAUZITI DE DUHUL LUI DUMNEZEU. Duhul Sfant locuieste in copilul lui Dumnezeu pentru a-l face pe acesta sa gandeasca, sa vorbeasca si sa actioneze potrivit Cuvantului lui Dumnezeu. (1) El conduce in primul rand prin indemnuri care (a) sunt imbolduri interioare de a implini voia lui Dumnezeu si a face sa moara faptele pacatoase ale trupului (v.13; Fil.2:13; Tit 2:11-12); (b) sunt totdeauna in concordanta cu Scriptura (1Cor.2:12-13; 2Petru 1:20-21); (c) urmaresc sa calauzeasca in viata (Luca 4:1; Fapte.10:19-20; 16:6-17); (d) sunt opuse dorintelor pacatoase ale inclinatiilor naturale ale credinciosului (Gal.5:17-18; 1Petru 2:11); (e) sunt referitoare la vina pacatului, la modelul de neprihanire al lui Hristos si la judecata lui Dumnezeu impotriva raului (Ioan 16:8-11); (f) cheama pe credincios sa persevereze in credinta si il instiinteaza asupra caderii din credinta personala in Hristos (v.13; Evr.3:7-14); (g) devin mai slabe cu cat credinciosul se opune ascultarii de imboldul Duhului (1:28; Efes.4:17-19,30-31; 1Tes.5:19); (h) duc la moarte spirituala cand sunt respinse (v.6,10-11,13; Gal.5:22-23).
(2) Indemnul Duhului vine prin (a) citirea Cuvantului lui Dumnezeu (Ioan 14:26; 15:7,26; 16:13; 2Tim.3:16-17); (b) rugaciune fierbinte (8:26; Fapte.13:2-3); (c) ascultarea predicii si invataturii evlavioase (2Tim.4:1-2; Evr.13:7,17); (d) exercitarea manifestarilor Duhului (1Cor.12:7-10; 14:6); si (e) ascultarea de sfatul parintilor crestini si al conducatorilor spirituali demni de incredere (Efes.6:1; Col.3:20).

8:16 DUHUL ADEVERESTE. Duhul Sfant ne da increderea ca, prin Hristos si cu Hristos, suntem copii ai lui Dumnezeu (v.15). El face real adevarul ca Hristos ne-a iubit, ne iubeste si mijloceste pentru noi in cer (Evr.7:25). Duhul ne arata, totodata, ca Tatal ne iubeste ca pe copiii Sai adoptivi, nu mai putin decat iubeste pe singurul Sau Fiu nascut (Ioan 14:21,23; 17:23). Duhul da nastere in noi dragostei si increderii prin care strigam catre El, “Ava, adica: Tata” (v.15).

8:17 DACA SUFERIM … CU EL. Pavel ne reaminteste ca o viata de biruinta in Duhul nu este o cale usoara. Domnul Isus a suferit si noi, cei care Il urmam, de asemenea, vom suferi. Aceasta suferinta este considerata o suferinta impreuna cu El (2Cor.1:5; Fil.3:10; Col.1:24; 2Tim.2:11-12) si este urmarea faptului ca suntem fii ai lui Dumnezeu, a identificarii noastre cu Hristos, a marturiei noastre pentru El si a refuzului nostru de a ne conforma lumii (cf.12:1-2).

8:18 SUFERINTELE DIN VREMEA DE ACUM. Toate suferintele din vremea de acum – boala, durerea, nenorocirea, deziluziile, saracia, intristarea, prigoana si orice necaz – trebuie socotite nesemnificative in comparatie cu binecuvantarea, trairea, favorurile si slava care ii vor fi date credinciosului in lumea viitoare (cf. 2Cor.4:17).

8:22 TOATA FIREA SUSPINA. In versetele 22-27 Pavel vorbeste despre un intreit suspin: al firii (v.22), al credinciosilor (v.23) si al Duhului Sfant (v.26). “Firea” (adica natura insufletita si neinsufletita) a fost supusa suferintei si catastrofelor naturale din pricina pacatului omenesc (v.20). Astfel, Dumnezeu a randuit ca natura insasi sa fie izbavita si recreata. Vor fi un cer nou si un pamant nou, o restaurare a tuturor lucrurilor potrivit voii lui Dumnezeu (cf. 2Cor.5:17; Gal.6:15; Apoc.21:1,5), cand copiii credinciosi ai lui Dumnezeu vor primi mostenirea in mod deplin (v.14,23).

8:23 SI NOI … SUSPINAM. Desi credinciosii au Duhul si binecuvantarile Lui, ei totusi suspina in ei insisi, dorind izbavirea lor deplina. Aceasta suspinare are doua motive. (1) Credinciosii, vietuind intr-o lume pacatoasa care intristeaza sufletele lor, traiesc inca experienta imperfectiunii, a durerii, a indiferentei. Suspinarea exprima adanca durere simtita in aceste imprejurari (cf. 2Cor.5:2-4). (2) Ei suspina dupa mantuirea desavarsita si plinatatea Duhului Sfant care vor fi date la inviere. Ei suspina dupa slava care va fi descoperita si dupa privilegiile calitatii depline de fii (cf. 2Cor.5:4).

8:26 DUHUL MIJLOCESTE PENTRU NOI CU SUSPINE. In legatura cu lucrarea Duhului Sfant, de ajutorare a credinciosului in rugaciune, trei observatii sunt importante: (1) Un copil al lui Dumnezeu are doi mijlocitori divini. Hristos mijloceste pentru credincios in cer (v.34; Evr.7:25; 1Ioan 2:1) si Duhul Sfant mijloceste in cel credincios pe pamant. (2) “Cu suspine” inseamna probabil ca Duhul mijloceste cu suspinele celui credincios. Aceste suspine apar in inimile credinciosilor. (3) Dorintele spirituale ale credinciosilor isi au izvorul in Duhul Sfant, care locuieste in inimile noastre. Duhul Insusi suspina si sufera inlauntrul nostru, nazuind dupa ziua finala a mantuirii (v.23-25). El mijloceste catre Tatal in numele nevoilor noastre “dupa voia lui Dumnezeu” (v.27).

Astazi va propun sa ascultati predica: “Rugaciunea de încredintare” : http://audio.resursecrestine.ro/predici/74839/46-rugaciunea-de-incredintare

Published in: on August 5, 2012 at 7:12 am  Leave a Comment  

The URI to TrackBack this entry is: https://minunatabiblie.wordpress.com/2012/08/05/romani-81-27/trackback/

%d bloggers like this: