Romani 3

3:9 TOTI … SUNT SUB PACAT. In cap.1-2, Pavel a aratat ca toti oamenii, atat Neamurile cat si Iudeii, sunt in robia pacatului. In 3:9-18 el explica de ce si invata ca toti oamenii poseda o natura pacatoasa care ii impinge spre pacat si rau. rezultatul este ca toti sunt vinovati si se afla sub osanda lui Dumnezeu (v.23). Raspunsul lui Dumnezeu la aceasta situatie tragica este de a oferi iertare, ajutor, har, neprihanire si mantuire tuturor prin mantuirea care este in Isus Hristos (v.21-26).

3:10-18 NICI UN OM NEPRIHANIT. Aceste versete ofera intelegerea corecta a naturii umane. Toti oamenii, in starea lor naturala, sunt pacatosi. Toata fiinta lor este afectata de pacat si inclina spre conformitatea cu lumea si cu firea. Toti sunt vinovati de intoarcerea de la calea evlaviei la cea a egoismului.

3:18 FRICA DE DUMNEZEU NU ESTE INAINTEA OCHILOR LOR. De ce continua aceasta stare deplorabila a omenirii? Fiindca frica de Dumnezeu nu este inaintea ochilor lor. Daca ar fi existat frica de Dumnezeu, ei ar fi cautat impacarea si pacea. “Prin frica de Domnul se abate de la rau” omul (Prov.16:6; Prov.3:7; 8:13; 9:10; Faptele Apostolilor 5:11).

3:21 NEPRIHANIRE PE CARE O DA DUMNEZEU. Aceste cuvinte se refera la lucrarea mantuitoare a lui Dumnezeu in sfera pacatului omenesc, prin care El, intr-un mod drept (v.26), ne pune intr-o legatura de neprihanire cu Sine si ne elibereaza de puterea raului (v.21-22; observati ca in Vechiul Testament, lucrarea de mantuire si manifestarea neprihanirii sunt esentialmente acelasi lucru – vezi Ps.98:1-2; Is.46:13; 52:5-8; 56:1; 62:1).
(1) Aceasta revelare a neprihanirii lui Dumnezeu in Evanghelie nu este ceva care a avut loc in trecut. Ca putere a lui Dumnezeu spre mantuire, care insoteste pe credincios, ea este constanta, noua, proaspata si importanta.
(2) Aceasta neprihanire a lui Dumnezeu ne vine prin credinta in Domnul Isus Hristos (v.22).

3:22 CREDINTA IN ISUS HRISTOS. Domnul Isus Hristos este obiectul credintei noastre (Matei 1:21; Ioan 3:16; Faptele Apostolilor 4:12). Credinta in Domnul Isus Hristos este singura conditie pe care o cere Dumnezeu pentru mantuire.

3:24 SOCOTITI NEPRIHANITI FARA PLATA … PRIN RASCUMPARARE. Acest verset contine doua dintre cuvintele cele mai folosite de Pavel pentru a exprima ideea de mantuire: “socotiti neprihaniti” si “rascumpararea”.

3:25 SANGELE LUI. Noul Testament accentueaza mai multe adevaruri privitoare la moartea lui Hristos pentru omenire.
(1) A fost o jertfa, adica oferirea sangelui Sau, a vietii Sale (1Cor.5:7; Efes.5:2).
(2) A fost un sacrificiu facut nu pentru Sine, ci pentru altii (5:8; 8:32; Marcu 10:45; Efes.5:2).
(3) A fost un sacrificiu substitutiv, adica Hristos a suferit moartea ca pedeapsa pentru pacatul nostru, ca substitut al nostru (6:23).
(4) A fost un sacrificiu propitiator, adica moartea lui Hristos pentru pacatosi a satisfacut natura neprihanita a lui Dumnezeu si ordinea Sa morala, prin aceasta indepartand mania Lui impotriva pacatosului. Integritatea lui Dumnezeu cerea ca pacatul sa fie pedepsit si impacarea cu El sa fie dobandita pentru noi. Prin impacarea prin sangele lui Hristos, sfintenia lui Dumnezeu a ramas neatinsa, El putand sa-Si manifeste cu dreptate harul si dragostea Sa in mantuire. Trebuie accentuat ca Dumnezeu Insusi L-a randuit pe Hristos ca jertfa de impacare. El nu a avut nevoie sa fie convins sa Isi arate mila si dragostea, fiindca “Dumnezeu era in Hristos, impacand lumea cu Sine” (2Cor.5:19; Ioan 3:16; Rom.5:8; 8:3,32; 1Cor.8:6; Efes.4:4-6).
(5) A fost un sacrificiu expiator, adica ispasitor si compensator pentru pacat. Ca ispasire, sacrificiul este indreptat spre anularea vinii. Prin moartea lui Hristos, vina si puterea pacatului care despart pe Dumnezeu de credincios au fost anulate.
(6) A fost un sacrificiu biruitor, adica Hristos a biruit luptand impotriva puterii pacatului, a lui Satana si a legiunilor demonice ale acestuia care tineau in captivitate oamenii. Moartea Sa a fost prima biruinta asupra dusmanilor spirituali ai lui Dumnezeu si ai omului (8:3; Ioan 12:31; Col.2:15). Deci moartea lui Hristos este mantuitoare. Prin rascumpararea platita chiar cu pretul vietii Sale (1Petru 1:18-19), El ne-a eliberat de dusmanii care tin neamul omenesc in robie, adica pacatul (6:6), moartea (1Cor.15:45-47; 2Tim.1:10) si Satana (Faptele Apostolilor 10:38), facandu-ne liberi pentru a sluji lui Dumnezeu (6:18).
Toate efectele amintite ale mortii sacrificiale a Domnului Isus, potential, sunt pentru toti oamenii, dar devin actuale doar pentru cei care, prin credinta, primesc pe Domnul Isus Hristos si moartea Lui pentru ei.

3:31 INTARIM LEGEA. Mantuirea in Hristos nu inseamna ca Legea nu are nici o valoare. De fapt, justificarea prin credinta intareste Legea potrivit cu scopul ei drept si functia ei. Prin impacarea sa cu Dumnezeu si prin lucrarea Duhului Sfant, a nasterii din nou, creidnciosul devine capabil de cinstirea si ascultarea de legea morala a lui Dumnezeu (8:2-4).

Published in: on July 31, 2012 at 7:23 am  Leave a Comment  

The URI to TrackBack this entry is: https://minunatabiblie.wordpress.com/2012/07/31/romani-3/trackback/

%d bloggers like this: