Faptele Apostolilor 2:1-21

2:1 CINCIZECIMII. Cincizecimea era a doua mare sarbatoare a anului iudaic. Era o sarbatoare legata de seceris, cand cele dintai roade ale recoltei erau puse inaintea lui Dumnezeu (Lev.23:17). La fel, Cincizecimea simbolizeaza, pentru Biserica, inceputul secerisului spiritual al lui Dumnezeu.

2:3 VAJAITUL UNUI VANT PUTERNIC SI … LIMBI CA DE FOC. Manifestarile externe – sunetul ca vajaitul unui vant puternic si limbile ca de foc – demonstrau ca Dumnezeu era prezent si activ in chip puternic (Exod.3:1-6; 1Regi 18:38-39). Focul poate simboliza consacrarea si separarea credinciosilor pentru Dumnezeu in vederea lucrarii de glorificare a lui Hristos (Ioan 16:13-14) si de marturisire a Lui (1:8). Aceste doua manifestari au precedat botezul cu Duhul Sfant si nu s-au mai repetat nicaieri in Faptele Apostolilor.

2:4 UMPLUT DE DUH SFANT. Care este semnificatia umplerii de Duh Sfant la Cincizecime? (1) A insemnat inceputul implinirii fagaduintei lui Dumnezeu din Ioel 2:28-29 de a turna Duhul Sfant peste tot poporul Sau in vremurile de pe urma (1:4-5; Matei 3:11; Luca 24:49; Ioan 1:33).
(2) Fiindca zilele de pe urma ale acestor vremuri au inceput (v.17; Evrei 1:2; 1Petru 1:20), fiecare trebuie sa se confrunte cu hotararea de a se pocai si a crede in Hristos (3:19; Matei 3:2; Luca 13:3; Fapte.2:17).
(3) Ucenicii au fost “imbracati cu putere de sus” (Luca 24:49; Fapte.1:8), care i-a facut capabili sa marturiseasca pentru Hristos, sa dovedeasca pe cei pierduti vinovati in ce priveste pacatul, neprihanirea si judecata lui Dumnezeu si sa-i intoarca pe acestia dinspre pacat, la mantuirea in Hristos (1:8; 4:13,33; 6:8; Rom.15:19; Ioan 16:8).
(4) Duhul Sfant Si-a descoperit natura Sa de Duh care doreste si Se straduie pentru mantuirea oamenilor din orice neam, si cei care au primit botezul cu Duhul Sfant s-au umplut cu aceeasi nazuinta pentru mantuirea neamului omenesc (v.38-40; 4:12,33; Rom.9:1-3; 10:1). Astfel, Cincizecimea este inceputul misiunilor in lume.
(5) Ucenicii au devenit slujitori ai Duhului. Ei nu numai ca au propovaduit pe Domnul Isus rastignit si inviat, conducand pe altii la pocainta si credinta in Hristos, dar, totodata, au inraurit pe cei convertiti sa primeasca “darul Sfantului Duh” (v.38-39) pe care ei insisi il primisera la Cincizecime. Aceasta conducere a celorlalti catre botezul cu Duhul Sfant este cheia lucrarii apostolice din Noul Testament (8:17; 9:17-18; 10:44-46; 19:6).
(6) Prin acest botez cu Duhul Sfant, credinciosii lui Hristos au devenit urmasii slujirii Sale pamantesti. Ei au continuat sa faca si sa invete, prin puterea Duhului Sfant, aceleasi lucruri pe care le facuse si le invatase Domnul Isus (1:1; Ioan 14:12).

2:4 AU INCEPUT SA VORBEASCA IN ALTE LIMBI. Vorbirea in alte limbi sau glosolalia (de la gr. glossais lalo) a fost considerata de catre crestinii Noului Testament ca semn dat de Dumnezeu care insoteste botezul cu Duhul Sfant (Fapte.2:4; 10:45-47; 19:6).

2:13 MUST. Must (gr. gleukos) se refera de obicei la sucul de struguri dulce si nefermentat. Se poate ca aceia care isi bateau joc de ucenici sa fi folosit acest cuvant si nu pe cel care desemneaza in Noul Testament “vinul” (gr. oinos), fiindca ei credeau ca ucenicii Domnului Isus foloseau doar acest fel de vin. In orice caz, cuvintele de batjocura vor fi fost rostite ironic.

2:14-40 PREDICA LUI PETRU LA CINCIZECIME. Predica lui Petru in ziua Cincizecimii, impreuna cu mesajul din 3:11-26, contine un model de propovaduire a Evangheliei.
(1) Isus este si Domn si Hristos – rastignit, inviat si inaltat (v.22-36; 3:13-15).
(2) Fiind acum la dreapta Tatalui Sau, Isus Hristos a primit autoritatea pentru a turna Duhul Sfant peste toti credinciosii (v.16-18; 32-33; 3:19).
(3) Fiecare trebuie sa-si puna credinta in Domnul Isus ca Domn, sa se pocaiasca de pacat si sa se boteze pentru iertarea pacatelor (v.36-38; 3:19).
(4) Credinciosii trebuie sa astepte darul fagaduit al botezului cu Duhul Sfant cu credinta si pocainta (v.38-39).
(5) Cei care asculta in credinta trebuie sa se separe de lume si sa se mantuiasca din mijlocul acestui neam ticalos (v.40; 3:26).
(6) Isus Hristos Se va intoarce pentru a aseza din nou Imparatia lui Dumnezeu in mod desavarsit (3:20-21).

2:16 SPUS PRIN PROOROCUL IOEL. Botezul cu Duhul Sfant si manifestarile spirituale sunt o implinire a celor scrise in Ioel 2:28-29. In veacul al optulea i.Hr., Ioel a prezis o mare revarsare, in viitor, a Duhului Sfant peste tot poporul lui Dumnezeu.

2:17 ZILELE DE PE URMA. (1) In Vechiul Testament “zilele de pe urma” indicau vremea cand Domnul va lucra cu putere pentru a judeca raul si a aduce mantuire poporului Sau (Is.2:2-21; 3:18-4:6; 10:20-23; Osea 1-2; Ioel 1-3; Amos 8:9-11; 9:9-12).
(2) Noul Testament arata ca “zilele de pe urma” au inceput cu prima venire a lui Hristos si cu turnarea Duhului Sfant peste poporul lui Dumnezeu si ca zilele de pe urma se vor incheia cu a doua venire a Domnului (Marcu 1:15; Luca 4:18-21; Evr.1:1-2). Acest timp specific este caracterizat ca vremea judecatii impotriva raului, a autoritatii asupra demonilor, a mantuirii date neamurilor si a prezentei Imparatiei lui Dumnezeu.
(a) Aceste “zile de pe urma” vor fi conduse prin puterea Duhului (Matei 12:28).
(b) “Zilele de pe urma” implica puterea patrunderii lui Dumnezeu, prin Hristos, in domeniul lui Satana si al pacatului. Totusi, razboiul abia a inceput; nu s-a incheiat inca, fiindca raul si lucrarile diavolului inca se manifesta cu putere (Efes.6:10-18). Prin urmare, a doua venire a lui Hristos va pune capat lucrarii fortelor rele si va incheia “zilele de pe urma” (cf. 1Petru 1:3-5; Apoc.19).
(c) “Zilele de pe urma” constituie o vreme de marturisire profetica, chemand pe fiecare sa se pocaiasca, sa creada in Hristos si sa traiasca experienta turnarii Duhului Sfant (1:8; 2:4; 38-40; Ioel 2:28-32). Noi trebuie sa propovaduim lucrarea mantuitoare a lui Hristos prin puterea Duhului, chiar in momentul in care anticipam ziua finala a maniei (Rom.2:5), adica “ziua Domnului, ziua aceea mare si stralucita” (2:20). Trebuie sa veghem in fiecare zi, asteptand ziua mantuirii si intoarcerea lui Hristos pentru credinciosii Sai (Ioan 14:3; 1Tes.4:15-17).
(d) “Zilele de pe urma” inaugureaza Imparatia lui Dumnezeu, care vine acum cu toata puterea (Luca 11:20). Noi trebuie sa avem experienta plinatatii acestei puteri, in cursul razboiului spiritual (2Cor.10:3-5; Efes.6:11-12) si al suferintei pentru neprihanire (Matei 5:10-12; 1Petru 1:6-7).

2:18 ROBII MEI SI … ROABELE MELE. Potrivit proorociei lui Ioel, invocata de Petru, botezul cu Duhul Sfant este pentru cei care sunt deja in Imparatia lui Dumnezeu – adica pentru cei care sunt slujitori ai lui Dumnezeu sau credinciosi, atat barbati cat si femei, care sunt mantuiti, nascuti din nou si apartin lui Dumnezeu.

2:18 IN ZILELE ACELEA. Petru, citand pe Ioel, spune ca Dumnezeu va turna Duhul Sau in zilele acelea. Turnarea Duhului Sfant si semnele supranaturale insotitoare nu pot fi limitate doar la acea zi a Cincizecimii. Fiecare crestin trebuie sa aiba experienta puterii si binecuvantarii Duhului Sfant, de-a lungul vremii Bisericii, adica in intervalul cuprins intre prima venire a lui Hristos si a doua Sa venire (Apoc.19-20; Fapte.2:39).

Published in: on June 15, 2012 at 7:16 am  Leave a Comment  

The URI to TrackBack this entry is: https://minunatabiblie.wordpress.com/2012/06/15/faptele-apostolilor-21-21/trackback/

%d bloggers like this: