Ioan 15

15:1 EU SUNT ADEVARATA VITA. In aceasta pilda sau alegorie, Domnul Isus Se numeste pe Sine “adevarata vita”, iar pe cei care au devenit ucenicii Sai ii numeste “mladitele”. Ramanand in El, ca Izvor al vietii, mladitele aduc roada. Dumnezeu este cel care ingrijeste mladitele ca ele sa poata fi roditoare (v.2,8). Dumnezeu asteapta de la noi toti sa aducem roada.

15:2 ORICE MLADITA. Domnul Isus vorbeste de doua categorii de mladite: roditoare si neroditoare. (1) Mladitele care inceteaza sa mai aduca roada sunt cele care nu mai au in ele viata care vine din credinta statornica in Hristos si din dragostea pentru El. Aceste mladite sunt indepartate de Tatal, adica El le desparte de unirea vitala cu Hristos (Matei 3:10). Cand ele inceteaza sa ramana in Hristos, Dumnezeu le judeca si le respinge (v.6).
(2) Mladitele care aduc roada sunt cele care au viata in ele, datorita credintei lor statornice in Hristos si dragostei pentru El. Aceste mladite sunt curatite de Tatal pentru ca sa poata deveni si mai roditoare. Acest lucru inseamna ca El indeparteaza din vietile lor orice abate sau impiedica curgerea curentului de viata a lui Hristos in ele. Roada este calitatea crestinului care aduce slava lui Dumnezeu prin viata si marturie (Matei 3:8; 7:20; Rom.6:22; Gal.5:22-23; Efes.5:9; Fil.1:11).

15:4 RAMANETI IN MINE. Dupa ce cineva crede in Hristos si este iertat, el primeste viata vesnica si puterea de a ramane in Hristos. O data acordata aceasta putere, credinciosul trebuie sa accepte acea responsabilitate in mantuire si sa ramana in Hristos. Cuvantul grec meno inseamna a continua, a ramane, a sta sau a locui. Asa dupa cum mladita are viata numai atat timp cat viata vitei curge prin ea, tot asa si credinciosul are viata lui Hristos atata timp cat viata lui Hristos curge in el, in urma ramanerii lui in Hristos. Conditiile prin care ramanem in Hristos sunt: (1) pastrand neincetat Cuvantul lui Dumnezeu in memoria si mintea noastra, facand din el calauza faptelor noastre (v.7); (2) pastrand obisnuinta de a avea permanent comuniune stransa cu Hristos pentru a primi putere si har de la El (v.7); (3) ascultand de poruncile Lui, ramanand in dragostea Sa (v.10) si iubindu-ne unul pe altul (v.12,17); (4) pastrandu-ne vietile curate prin cuvantul Lui, rezistand oricarui pacat si incredintandu-ne calauzirii Duhului Sfant (v.3; 17:17; Rom.8:14; Gal.5:16-25; Efes.5:26; 1Petru 1:22).

15:6 ESTE ARUNCAT AFARA CA MLADITA NERODITOARE. Parabola despre vita si mladite arata cu claritate ca Hristos nu este de acord cu expresia: “o data a fi in vita inseamna a fi totdeauna in vita”. In aceasta pilda, Domnul Isus a dat ucenicilor Sai un solemn, dar plin de iubire avertisment ca, intr-adevar, este posibil ca unii credinciosi adevarati sa-si abandoneze credinta, sa intoarca spatele lui Hristos, sa inceteze de a mai ramane in El si astfel sa fie aruncati in focul vesnic al gheenei (v.6).
(1) Avem aici principiul de baza care determina legatura mantuitoare dintre Hristos si credincios, legatura care nu este niciodata una statica, intemeiata doar pe hotarare sau o experienta trecuta. Este o legatura care creste continuu, pe masura ce Hristos, locuind in credincios, ii comunica acestuia viata Sa divina (17:3; Col.3:4; 1Ioan 5:11-13).
(2) Rezumand, in aceasta parabola sunt prezentate trei adevaruri importante. (a) Raspunderea ramanerii in Hristos revine ucenicilor (v.4). Acesta este raspunsul nostru la darul anterior al lui Dumnezeu, dar al vietii divine si al puterii, oferit la convertire. (b) Ramanerea in Hristos duce la prezenta continua a Domnului Isus in cel credincios (v.4), la rodnicia ucenicului (v.5), la succes in rugaciune (v.7) si la deplinatatea bucuriei (v.11). (c) Urmarile neramanerii in Hristos sunt nerodnicia (v.4-5), indepartarea de Hristos si nimicirea (v.2).

15:7 CERETI ORICE VETI VREA. Secretul rugaciunii ascultate este ramanerea in Hristos. Cu cat locuim mai aproape de Hristos prin meditatie, studiul Scripturilor si partasia cu El, cu atat rugaciunile vor fi mai folositoare (14:13; 15:4; Ps.66:18).

15:9-10 RAMANETI IN DRAGOSTEA MEA. Credinciosul trebuie sa traiasca in atmosfera dragostei lui Hristos. Domnul Isus afirma ca acest lucru este posibil prin pazirea poruncilor Lui.

15:16 SA MERGETI SI SA ADUCETI ROADA. Toti crestinii sunt alesi “din mijlocul lumii” (v.19) pentru a aduce roada (v.2,4-5,8). Aducerea de roada se refera la (1) virtutile spirituale, precum “roada Duhului” din Gal.5:22-23 – dragostea, bucuria, pacea, indelunga rabdare, bunatatea, facerea de bine, credinciosia, blandetea, infranarea poftelor (Efes.5:9; Col.1:6; Evr.12:11; Iacov 3:18); si (2) aducerea altora la Hristos (4:36; 12:24).

15:20 SI PE VOI VA VOR PRIGONI. In timpul in care credinciosii Domnului Isus se afla in aceasta lume ei vor fi urati, prigoniti, vorbiti de rau si respinsi din cauza Lui. Lumescul este marele adversar al lui Hristos si al credinciosilor Sai, de-a lungul intregii istorii.
(1) Credinciosul adevarat trebuie sa inteleaga ca lumea – care include false organizatii religioase si false biserici – se va opune totdeauna lui Dumnezeu si principiilor Imparatiei Lui; astfel, lumea va ramane un vrajmas si prigonitor al credinciosilor, pana la sfarsit (Iacov 4:4). (2) Motivul pentru care credinciosii sufera de pe urma lumii este acela ca ei sunt in mod fundamental diferiti; ei nu sunt “din lume” si au iesit “din mijlocul lumii” (v.19). Valorile, normele si orientarea credinciosilor se afla in conflict cu caile nelegiuite ale societatii corupte. Ei refuza sa faca vreun compromis cu principiile ei pacatoase gandindu-se “la lucrurile de sus, nu la cele de pe pamant” (Col.3:2).

Published in: on June 5, 2012 at 7:20 am  Leave a Comment  

The URI to TrackBack this entry is: https://minunatabiblie.wordpress.com/2012/06/05/ioan-15/trackback/

%d bloggers like this: