Ioan 14

14:2 CASA TATALUI MEU. Aceste cuvinte se refera in mod evident la cer, fiindca Domnul Isus trebuia sa se duca acolo pentru a pregati un loc pentru noi (Matei 6:9; Ps.33:13-14; Is.63:15). Dumnezeu are o casa cu multe locasuri. Aici va fi mutata “casa lui Dumnezeu” care se afla acum pe pamant (Efes.2:19); “noi nu avem aici o cetate statatoare” (Evr.13:14).

14:3 MA VOI INTOARCE. (1) Dupa cat de sigur este ca Hristos a mers la cer, tot atat de sigur este ca El Se va intoarce si va lua pe credinciosii Sai impreuna cu El, in cer (17:24), in locul pregatit pentru ei. Aceasta este speranta tuturor credinciosilor. Scopul suprem al revenirii Domnului este ca toti credinciosii sa fie, pentru vesnicie, impreuna cu El.
(2) Cuvintele “va voi lua cu Mine” se refera la rapire, cand toti credinciosii aflati in viata “vom fi rapiti … in nori, ca sa intampinam pe Domnul in vazduh; si astfel vom fi totdeauna cu Domnul” (1Tes.4:17).
(3) Venirea lui Hristos pentru credinciosii Sai ii va ajuta pe acestia sa scape de ceasul incercarii care va veni peste lume (Luca 21:36; 1Tes.1:10; 5:9; Apoc.3:10).
(4) Aceasta glorioasa si vesnica reunire este o invatatura plina de mangaiere pentru toti credinciosii Domnului Isus, care vor sa fie “intodeauna cu Domnul. Mangaiati-va dar unii pe altii cu aceste cuvinte” (1Tes.4:17-18).

14:12 SI MAI MARI. Dorinta si scopul Domnului Isus sunt ca aceia care Il urmeaza sa faca si ei lucrarile pe care le-a savarsit El. (1) Aceste lucrari “si mai mari” se refera atat la lucrarea de convertire a oamenilor la Hristos cat si la savarsirea de minuni. Acest lucru este aratat in relatarile din Faptele Apostolilor (2:41,43; 4:33; 5:12) si in afirmatia Domnului Isus din Marcu 16:17-18.
(2) Motivul acestor lucrari “si mai mari” ale ucenicilor este ca Domnul Isus va merge la Tatal Sau, va trimite puterea Duhului Sfant (v.16; 16:7; Fapte.1:8; 2:4) si va raspunde rugaciunii rostite in Numele Sau (v.14). Lucrarile ucenicilor vor fi “si mai mari”, ca numar si ca sfera.

14:13 CERE IN NUMELE MEU. Rugaciunea in Numele Domnului Isus presupune cel putin doua lucruri: (1) a te ruga in armonie cu persoana, caracterul si vointa Lui; (2) a te ruga cu credinta in El si autoritatea Sa, si cu dorinta de a slavi atat pe Tatal cat si pe Fiul (Fapte.3:16). A te ruga in Numele Domnului Isus inseamna, asadar, ca Domnul Isus va raspunde oricarei rugaciuni pe care ar fi rostit-o El Insusi. Nu exista nici o limita pentru puterea rugaciunii, atunci cand ea este adresata Domnului Isus sau Tatalui cu credinta, potrivit dorintei Sale (Matei 17:20).

14:16 EU VOI RUGA PE TATAL. Domnul Isus va ruga pe Tatal sa dea pe Mangaietorul numai celor care Il iubesc cu adevarat pe El si sunt credinciosi Cuvantului Lui. Domnul Isus foloseste timpul prezent in v.15 (“Daca Ma iubiti”), accentuand astfel atitudinea permanenta de iubire si ascultare.

14:16 MANGAIETORI. Domnul Isus numeste pe Duhul Sfant “Mangaietor”. Acest cuvant traduce grecescul parakletos, care inseamna, literal, “cineva chemat alaturi sa ajute”. Acesta este un cuvant bogat in sensuri, insemnand: Mangaietor, Intaritor, Sfatuitor, Ajutator, Aparator, Aliat si Prieten.
(1) Domnul Isus fagaduieste sa trimita un alt Mangaietor. Duhul Sfant va face pentru ucenici ce a facut Hristos pentru ei, cat timp au fost impreuna. Duhul va fi alaturi de ei pentru a-i ajuta si intari (Matei 14:30-31), pentru a le arata drumul adevarat al vietilor lor (v.26), pentru a-i mangaia in momentele grele (v.18), pentru a mijloci in rugaciune pentru ei (Rom.8:26-27; 8:34), pentru a fi un prieten ca sa le promoveze cel mai inalt interes (v.17) si pentru a ramane cu ei, in vesnicie.
(2) Calitatea de parakletos este atribuita Domnului Isus in 1Ioan 2:1. Deci, Domnul Isus este Ajutatorul si Mijlocitorul nostru in cer (Evr.7:25), in timp ce Duhul Sfant este Ajutatorul care locuieste in noi si Mijlocitorul nostru pe pamant (Rom.8:9,26; 1Cor.3:16; 6:19; 2Cor.6:16; 2Tim.1:14).

14:17 DUHUL ADEVARULUI. Duhul Sfant este numit “Duhul adevarului” (15:26; 16:13; 1Ioan 4:6; 5:6), fiindca El este Duhul Domnului Isus care este adevarul. De aceea, El marturiseste despre adevar (18:37), ilumineaza in privinta adevarului, da in vileag neadevarul (16:8) si calauzeste pe credincios in tot adevarul (16:13). Cei care ingaduie sacrificarea adevarului de dragul unitatii, al dragostei sau din orice alt motiv neaga Duhul adevarului despre care ei pretind ca locuieste in ei. Biserica aceea care paraseste adevarul se paraseste, de fapt, pe sine. Duhul Sfant nu va fi Mangaietorul celor care sunt indiferenti sau sovaielnici in consacrarea lor adevarului. El vine numai la cei care se inchina Domnului “in duh si in adevar” (4:24).

14:17 CU VOI, SI VA FI IN VOI. Duhul Sfant ramane acum cu ucenicii si Hristos fagaduieste ca in viitor El “va fi cu noi”. Aceasta fagaduinta a locuirii Duhului Sfant in cei credinciosi s-a implinit dupa invierea lui Hristos cand El a suflat peste ei si le-a spus: “Luati Duh Sfant” (20:22).

14:18 MA VOI INTOARCE LA VOI. Domnul Isus Se descopera credinciosului ascultator prin Duhul Sfant care face cunoscuta prezenta personala a Domnului Isus in si cu cel care Il iubeste pe El (v.21). Duhul ne face constienti de apropierea Domnului Isus, de realitatea dragostei Sale, de binecuvantarea si ajutorul Lui. Aceasta este una din lucrarile Sale primordiale. Venirea lui Hristos la noi prin Duhul ar trebui sa provoace un raspuns plin de dragoste, inchinare si devotiune.

14:21 CINE ARE PORUNCILE MELE. Implinirea poruncilor lui Hristos nu este optionala, la libera alegere, pentru cei care vor viata vesnica (3:36; 14:21,23; 15:8-10,13-14; Luca 6:46-49; Iacov 1:22; 2Petru 1:5-11; 1Ioan 2:3-6). (1) Ascultarea de Hristos, desi nu este niciodata desavarsita, trebuie sa fie, totusi, reala. Ea este un aspect esential al credintei mantuitoare, izvorand din dragostea noastra pentru El (v.15,21,23-24; Matei 7:21). Fara a-L iubi pe Hristos, incercarea de a implini poruncile Lui devine legalism. (2) Celui care Il iubeste si se straduieste sa pazeasca poruncile Lui in mod consecvent, Hristos ii fagaduieste o dragoste, un har si o bunavointa deosebite ca si prezenta Sa launtrica (cf. v.23).

14:23 VOM LOCUI IMPREUNA CU EL. Cei care iubesc cu adevarat pe Domnul Isus si asculta de cuvintele Sale vor avea experienta prezentei imediate si a dragostei Tatalui si a Fiului. Tatal si Fiul vin la cei credinciosi prin Duhul Sfant (v.18). Sa se observe ca dragostea Tatalui este conditionata de iubirea noastra fata de Fiul si de credinciosia noastra fata de Cuvantul Lui.

14:24 CINE NU MA IUBESTE. Cel care nu pazeste invataturile lui Hristos nu are o dragoste personala pentru El, iar fara aceasta dragoste credinta mantuitoare nu exista (1Ioan 2:3-4). A spune ca o persoana ramane mantuita chiar cand inceteaza sa iubeasca pe Hristos si incepe sa traiasca o viata de imoralitate, blasfemiere, cruzime, ucidere, betie, vrajitorie, etc. contrazice flagrant aceste cuvinte, dar si altele, ale Domnului Isus in legatura cu dragostea, ascultarea si locuirea launtrica a Duhului Sfant.

14:26 DUHUL SFANT. Mangaietorul este identificat aici cu Duhul Sfant. Pentru crestinul Noului Testament cel mai important lucru in legatura cu Duhul nu este marimea sau puterea Lui (Fapte.1:8), ci faptul ca El este “Sfant”. Caracterul Sau sfant, impreuna cu manifestarea lui in vietile credinciosilor este ceea ce conteaza cel mai mult (Rom.1:4; Gal.5:22-26).

Published in: on June 4, 2012 at 7:10 am  Leave a Comment  

The URI to TrackBack this entry is: https://minunatabiblie.wordpress.com/2012/06/04/ioan-14/trackback/

%d bloggers like this: