Luca 11:1-28

11:3 PAINEA NOASTRA CEA DE TOATE ZILELE. Credinciosul trebuie sa invete sa se roage pentru cele de trebuinta vietii (Matei 6:11), bazandu-se pe patru principii. (1) Trebuie sa ne rugam facand cereri potrivit voii lui Dumnezeu si pentru slava Lui (Matei 6:10,33; 1Cor.10:31; 1Ioan 5:14-15). (2) Trebuie sa cerem ca Dumnezeu sa-Si arate dragostea Sa parinteasca fata de noi (Matei 6:9, 25-34). (3) Cele pentru care ne rugam trebuie sa satisfaca nevoile noastre de baza si sa ne dea posibilitatea sa indeplinim slujirea crestina (2Cor.9:8; 1Tim.6:8; Evr.13:5). (4) Putem cere lucruri doar dupa ce am dat cu credinciosie lui Dumnezeu si celorlalti (2Cor.9:6).

11:13 VA DA DUHUL SFANT CELOR CE I-L CER. Domnul Isus avea o relatie speciala cu Duhul Sfant. Acest articol analizeaza aceasta relatie si implicatiile ei practice.

NASTEREA DOMNULUI ISUS. Atat Matei cat si Luca afirma cu claritate si neindoielnic ca Domnul Isus a venit in aceasta lume ca urmare a unei actiuni miraculoase a lui Dumnezeu. El a fost conceput prin Duhul Sfant si nascut de o fecioara, Maria (Matei 1:18,23; Luca 1:27). Din cauza conceperii miraculoase, Isus era Sfant (Luca 1:35), ceea ce inseamna, liber de orice intinaciune a pacatului. Aceasta L-a facut pe El apt sa ia vinovatia pacatului nostru asupra Lui si sa faca ispasire pentru ea (Matei 1:23). Fara un Mantuitor desavarsit, neprihanit, noi nu am putea experimenta rascumpararea.

BOTEZUL DOMNULUI ISUS. Cand a fost botezat de Ioan Botezatorul, Domnul Isus, care va boteza mai tarziu pe ucenicii Sai cu Duhul la Cincizecime si pe toata durata existentei Bisericii (Luca 3:16; Fapte.1:4-5; 2:33, 38-39), a fost El Insusi uns de Duhul (Matei 3:16-17; Luca 3:21-22). Duhul a venit peste El sub forma unui porumbel, inzestrandu-L cu mare putere ca sa-Si indeplineasca slujba Sa, incluzand lucrarea Sa de rascumparare. Cand Domnul nostru a plecat in pustie dupa botezul Sau, El era “plin de Duhul Sfant” (Luca 4:1). In acelasi mod ca Domnul nostru, toti aceia care au experimentat o renastere supranaturala prin Duhul Sfant ar trebui sa traiasca evenimentul botezului cu Duhul Sfant, sa primeasca putere in vietile lor si pentru slujba lor (Fapte.1:8).

ISPITIREA DOMNULUI ISUS DE CATRE SATANA. Imediat dupa botezul Sau, Domnul Isus a fost dus de Duhul in pustie, unde a fost ispitit de diavol timp de patruzeci de zile (Luca 4:1-2). Fiind plin de Duhul Sfant (4:1), El a fost in stare sa infrunte direct pe Satana si sa reziste ispitelor care au aparut in calea Sa. De asemenea, este voia lui Dumnezeu ca noi sa nu infruntam niciodata fortele spirituale ale raului si pacatului fara puterea Duhului. Noi trebuie sa avem plinatatea Sa si sa urmam calauzirea Sa pentru a fi biruitori impotriva Satanei. In ochii lui Dumnezeu noi nu suntem copii ai Sai daca nu suntem plini de Duhul si nu traim prin puterea Sa.

SLUJBA DOMNULUI ISUS. Cand Isus a predicat pentru prima oara in cetatea Sa Nazaret, El a citit din profetul Isaia: “Duhul Domnului este peste Mine, pentru ca M-a uns sa vestesc…, sa tamaduiesc…, sa dau drumul celor apasati…” (Luca 4:16-19). El a continuat sa afirme ca El in persoana a implinit aceasta profetie facuta cu asa de multi ani inainte (Isaia 61:1). Aici, Isus reafirma semnificatia si scopul botezului Sau cand El a fost uns cu Duhul:
(1) Duhul trebuia sa inzestreze cu putere pe Domnul Isus pentru misiunea si slujba Sa. Domnul Isus era Fiul lui Dumnezeu, dar El era, de asemenea, om (1Tim.2:5). Ca fiinta umana, El S-a bizuit pe ajutorul si puterea Duhului Sfant ca sa implineasca responsabilitatile Sale inaintea lui Dumnezeu (Matei 12:28; Luca 4:1,14; Rom.8:11; Evrei 9:14).
(2) Numai ca om uns cu Duhul a putut Isus sa traiasca, sa slujeasca si sa proclame Evanghelia (Fapte.10:38). In acest sens El constituie o pilda desavarsita pentru crestin; fiecare credincios va trebui sa primeasca plinatatea Duhului Sfant (Fapte.1:8; 2:4).

PROMISIUNILE DOMNULUI ISUS PRIVIND DUHUL SFANT. Ioan Botezatorul a proorocit ca Isus va boteza pe ucenicii Sai cu Duhul Sfant (Matei 3:11; Marcu 1:8; Luca 3:16; Ioan 1:33), o proorocie pe care Isus Insusi a repetat-o (Fapte.1:5; 11:16). In Evanghelia lui Luca 11:13 Isus a promis sa dea Duhul Sfant tuturor acelora care Il cer. Toate aceste versete se refera in intregime la plinatatea Duhului pe care Hristos promite s-o dea acelora care sunt deja copii ai Tatalui ceresc, o promisiune care a fost implinita prima data la Cincizecime (Fapte.2:4) si ramane o promisiune pentru toti cei care devin ucenici ai Sai si cer botezul cu Duhul Sfant (Fapte.1:5; 2:39).

INVIEREA DOMNULUI ISUS. Prin puterea Duhului Sfant, Domnul Isus a fost inviat din morti si in felul acesta a fost dovedit ca adevaratul Mesia si Fiul lui Dumnezeu. In Romani 1:3-4, citim ca prin duhul sfinteniei (adica, Duhul Sfant) Isus Hristos a fost dovedit cu putere ca este Fiul lui Dumnezeu, si in Romani 8:11, ca “Duhul… a inviat pe Hristos Isus din morti”. Asa cum Domnul Isus a depins de Duhul Sfant pentru invierea Sa din morti, tot asa si credinciosii depind acum de Duhul pentru a avea viata spirituala si pentru a beneficia de invierea trupeasca in viitor (Romani 8:10-11).

INALTAREA LA CER. Dupa invierea Lui, Isus S-a inaltat la cer si a stat la dreapta Tatalui Sau in calitate de co-suveran al Imparatiei lui Dumnezeu (Marcu 16:19; Luca 24:51; Fapte.1:9-11; Efes.4:8-10). In aceasta pozitie slavita El a primit Duhul Sfant de la Tatal Sau si L-a trimis cu incepere de la Cincizecime peste poporul Sau (Fapte.2:33; Ioan 16:5-14), in felul acesta proclamand autoritatea Sa ca Imparat, Preot si Profet. Aceasta revarsare a Duhului Sfant la Cincizecime si in tot timpul pana in vremea de azi dovedeste permanenta prezenta si autoritate a slavitului Mantuitor.

APROPIEREA DOMNULUI ISUS DE POPORUL SAU. Deoarece este una din lucrarile Sale, Duhul Sfant ia din ce este al lui Hristos si descopera credinciosilor (Ioan 16:14-15). Aceasta inseamna ca foloasele de rascumparare ale mantuirii in Hristos sunt mijlocite pentru noi prin Duhul Sfant (Rom.8:14-16; Gal.4:6). De cea mai mare importanta este apropierea lui Isus de noi (Ioan 14:18). Duhul ne face constienti de prezenta personala a lui Isus, de iubirea, binecuvantarea, ajutorul, iertarea, vindecarea Sa si ca toate acestea sunt ale noastre prin credinta. De asemenea, Duhul face inimile noastre sa caute pe Domnul in iubire, rugaciune, evlavie si inchinare (Ioan 4:23-24; 16:14).

REVENIREA DOMNULUI ISUS PENTRU POPORUL SAU. Domnul Isus a promis sa revina si sa primeasca la El pe poporul Sau credincios astfel incat noi sa fim cu El totdeauna (Ioan 14:3; 1Tes.4:13-18). Aceasta este nadejdea binecuvantata a tuturor credinciosilor (Tit 2:13), eveniment pentru care noi ne rugam cu staruinta si dupa care tanjim (2Tim.4:8). Scriptura arata ca Duhul Sfant calauzeste inimile noastre sa se adreseze lui Dumnezeu pentru revenirea Domnului nostru. Duhul este Cel care marturiseste ca mantuirea noastra ramane incompleta pana la intoarcerea lui Hristos (Rom.8:23). Chiar la sfarsitul Bibliei, Duhul Sfant a inspirat cuvintele, “Vino, Doamne Isuse!” (Apoc.22:20).

11:20 DRACII… IMPARATIA LUI DUMNEZEU. Acest pasaj descopera trei lucruri: (1) Reusita Imparatiei lui Dumnezeu pe pamant este legata de nimicirea lui Satana si eliberarea pacatosilor din robia pacatului si a diavolului; (2) Satana se opune venirii Imparatiei lui Hristos pe pamant (v.24-26; Matei 13:18-30; Apoc.12:12); (3) Domnul Isus este mai puternic decat Satana si El a venit pentru a-l nimici (v.20-22).

11:23 CINE NU ESTE CU MINE ESTE IMPOTRIVA MEA. Domnul Isus afirma ca este imposibil sa ramai neutru in conflictul spiritual dintre Imparatia Sa si puterea raului. (1) Cel care nu se opune, impreuna cu Hristos, lui Satana si raului din lume s-a declarat de fapt, impotriva lui Isus Hristos. Orice persoana lupta fie de partea lui Hristos si a neprihanirii, fie de partea lui Satana si a stricaciunii. (2) Cuvintele Domnului Isus condamna orice incercare de compromis cu neprihanirea sau orice ascultare partiala.

11:26 ALTE SAPTE DUHURI … SE ASAZA IN EA. Sensul acestui pasaj se clarifica in cel paralel din Matei 12:43-45, care aminteste de casa ramasa goala. (1) In convertire si mantuire (Ioan 3:3) credinciosul nu trebuie doar sa fie eliberat de pacat ci, de asemenea, sa se consacre deplin lui Hristos, rugaciunii, neprihanirii, Cuvantului si faptului de a fi umplut cu Duhul Sfant (Fapte.2:4; Rom.8). (2) Dupa convertire, puterea lui Satana nu dispare, ci continua ca o amenintare permanenta (22:31; Matei 6:13). Se afla in siguranta, fata de pacat si de Satana, doar cel care se incredinteaza deplin lui Hristos si foloseste toate mijloacele harului, accesibile prin Hristos (Efes.6:11). (3) Credinciosul care este eliberat de sub apasarea diavolului, dar care n-a renuntat total la pacat si nu si-a deschis inima Duhului lui Dumnezeu, invita duhul rau sa revina cu puteri reinnoite pentru a locui in el.

Published in: on April 11, 2012 at 7:25 am  Leave a Comment  

The URI to TrackBack this entry is: https://minunatabiblie.wordpress.com/2012/04/11/luca-111-28/trackback/

%d bloggers like this: