Matei 24:36-51

24:36 NUMAI TATAL. Acest verset arata ca doar Tatal cunoaste timpul intoarcerii lui Hristos. Trebuie sa intelegem aceste cuvinte ca referindu-se la vremea cand Hristos era pe pamant. Cu siguranta, acum, Isus, care S-a intors la slava Sa dinainte (Ioan 17:5), cunoaste momentul intoarcerii Sale. Sfintii din vremea necazului pot cunoaste timpul revenirii Lui finale, prin observarea semnelor necazului, pe care le-a descris Hristos.

24:37 VENIREA FIULUI OMULUI. Spusele lui Isus privitoare la “VENIREA FIULUI OMULUI” se refera la prima etapa a intoarcerii Lui, intr-un moment necunoscut si neasteptat (adica, rapirea sfintilor Bisericii; v.42; Ioan 14:3; Apoc.3:10) si la a doua etapa a venirii Sale, dupa necaz, cand El ii va nimici pe cei rai si ii va strange pe toti cei neprihaniti in Imparatia Sa (Apoc.19:11-20:4).
Intalnim aceasta dubla referire cand Hristos descrie cele trei categorii diferite de oameni din “zilele lui Noe” (v.37-44). Cele trei categorii si raportul lor cu venirea lui Hristos sunt:
(1) Necredinciosii din vremea necazului, reprezentati de victimele potopului din zilele lui Noe. Ei nucunosc ceasul intoarcerii lui Hristos, sunt nepregatiti si de aceea sunt nimiciti in vremea sfarsitului (v.38-39,43; Luca 17:26-28). Aceasta este a doua etapa a intoarcerii Sale, cea de dupa necaz.
(2) Credinciosii din timpul necazului, reprezentati de Noe. Datorita semnelor sfarsitului, sfintii din aceasta vreme cunosc aproape cu precizie timpul intoarcerii Domnului si sunt pregatiti, fiind astfel mantuiti. Hristos Se intoarce pentru ei, in momentul asteptat (v.27; Gen.7:4). Aceasta este de asemenea in legatura cu a doua etapa a intoarcerii lui Hristos.
(3) Credinciosii din ziua de azi sau sfintii Bisericii care traiesc inaintea necazului, reprezentati de ucenicii lui Isus. Ei nu vor sti timpul venirii lui Hristos pentru a-i lua in ceruri (v.42,44; Ioan 14:3; 1Tes.4:14). Nu vor fi semne definite, precedand intoarcerea Domnului pentru ei, fiindca Hristos spune ca aceasta se va intampla pe neasteptate (v.42,44). Observati ca Isus ii aseamana pe ucenici (adica pe sfintii Bisericii) nu cu Noe (adica, cu credinciosii din vremea necazului) ci cu victimele potopului (comparati “n-au stiut nimic”, v.39, cu “nu stiti”, v.42). Cu alte cuvinte, sfintii Bisericii vor fi ca victimele potopului, intr-un singur sens: ei nu vor cunoaste ceasul intoarcerii lui Hristos, pentru ei, si vor fi surprinsi de venirea Lui, precum victimele potopului n-au stiut timpul dezlantuirii acestuia, fiind surprinse de venirea lui. Deci sfintii Bisericii trebuie sa fie gata in orice clipa (v.44).

24:40 UNUL… LUAT… ALTUL… LASAT. Aceste cuvinte ale lui Hristos, “unul va fi luat si altul va fi lasat”, au fost spuse inainte de indemnul dat sfintilor Bisericii (v.42-44). De aceea, este posibil ca aceste cuvinte sa se refere la sfintii Bisericii, care vor fi luati dintre cei rai cand Hristos ii va lua pe credinciosi la El, la rapire (Ioan 14:3). El accentueaza elementul de surpriza pentru credinciosii din Biserica.

24:42 VEGHEATI DAR. “Vegheati” (gr.gregoreo) este un imperativ prezent, indicand o veghe permanenta, in timpul de fata. Motivul pentru aceasta veghe astazi si nu numai in viitor este ca nu stiu credinciosii din ziua de azi cand va veni Domnul pentru ei (Ioan 14:3). Nu vor fi semne prevenitoare si ei nu trebuie niciodata sa presupuna ca El nu poate veni astazi. Cu alte cuvinte, ei trebuie sa fie incredintati de posibilitatea istorica a revenirii lui Hristos, oricand (v.44; Marcu 13:33-37). Intoarcerea Lui pentru Biserica este cu putinta in orice zi.

24:42 NU STITI IN CE ZI. Prevenirea, in acest verset, a ucenicilor de catre Hristos, in legatura cu pregatirea lor, in orice clipa, pentru venirea Lui, trebuie inteleasa ca referindu-se la intoarcerea Lui din ceruri pentru a-i scoate din lume pe sfintii Bisericii, adica la rapire (Ioan 14:3) (1) Isus spune explicit ca venirea Lui, pentru sfintii care vor trai inainte de necaz, va fi intr-un moment neasteptat si fara avertizare. El afirma ca ei nu numai ca nu stiu ziua aceea, ci ca El va veni in ceasul in care nu se vor gandi (v.44). Aceasta indica, cu claritate, un element de surpriza, uimire, neasteptare din partea credinciosilor, fata de aceasta venire speciala a lui Hristos. Uneori se face referire la ea ca la prima etapa a celei de-a doua veniri a lui Hristos.
(2) Cu privire la venirea lui Hristos cu putere si slava sa judece lumea dupa necaz (Apoc.19:11-21), aceasta va fi asteptata, anticipata, prevazuta (v.33; Luca 21:28). Evenimentele si semnele din timpul necazului vor produce sfintilor din acel timp un sentiment de siguranta, de asteptare si nu o stare de surpriza, pe care sfintii din Biserica de astazi o vor avea in vremea rapirii (v.44; Ioan 14:3). Venirea lui Hristos dupa necaz este uneori privita ca a doua etapa a celei de-a doua Lui veniri.

24:43 HOTUL. Venirea lui Hristos intr-un moment neasteptat va fi la fel de neasteptata ca si aceea a unui hot care sparge o casa. Astfel, credinciosul adevarat trebuie sa fie gata oricand pentru aratarea Domnului (v.44).

24:44 CEASUL IN CARE NU VA GANDITI. Inca o data Hristos Se refera la intoarcerea Lui pentru credinciosii bisericilor Sale intr-un moment neasteptat si necunoscut. (1) Acest avertisment nu este pentru sfintii din vremea necazului. Singura modalitate de a armoniza invatatura lui Hristos despre venirea Sa neasteptata (v.42,44) cu afirmatia Sa despre intoarcerea Lui asteptata (v.33) este de a presupune doua etape ale celei de-a doua Lui veniri. Prima etapa include intoarcerea lui Hristos pentru a-i lua pe credinciosi de pe pamant, intr-un moment neasteptat (Ioan 14:3; 1Tes.4:17; Apoc.3:10). A doua etapa este venirea Lui la sfarsitul lumii acesteia, intr-un moment asteptat (adica, dupa necaz si semnele cosmice, v.29-30) pentru a nimici pe cei rai si a-Si incepe domnia pe pamant (v.42; Apoc.19:11-21; 20:4).
(2) Aceasta a doua venire a lui Hristos, ca eveniment constand din doua etape, se aseamana cu venirea lui Hristos prezisa de Vechiul Testament. Vechiul Testament vorbeste de o singura venire a lui Mesia, dar in implinirea ei aceasta se imparte in doua faze: venirea Lui pentru a muri din cauza pacatului si venirea Lui pentru a domni (Is.9:2-7; 40:3-5; Is.61:1-3; Luca 4:18-19).
(3) Prevenirea insistenta, de catre Hristos, referitoare la pregatirea spirituala pentru venirea Lui neasteptata (adica rapirea) se adreseaza tuturor generatiilor de crestini, dinaintea necazului (v.15-29). Este un motiv de a starui in credinta.

24:48 STAPANUL MEU ZABOVESTE. In legatura cu cei din biserica dar care sunt necredinciosi Domnului, venirea pe neasteptate a Lui Hristos nu poate fi pricina de veghe, daca ei cred ca este imposibil ca Hristos sa vina acum. (1) Orice credincios cu numele, care traieste in pacat si crede ca Hristos Isi va intarzia venirea cativa ani, se poate compara cu ispravnicul necredincios. El nu va simti nici o amenintare ca intoarcerea stapanului sau il va lua prin surprindere (v.44; Luca 12:45).
(2) Este semnificativ ca Isus asociaza necredinciosia si fatarnicia cu dorinta si credinta ca Hristos isi va intarzia intoarcerea.

Published in: on February 8, 2012 at 7:23 am  Leave a Comment  

The URI to TrackBack this entry is: https://minunatabiblie.wordpress.com/2012/02/08/matei-2436-51/trackback/

%d bloggers like this: