Matei 24:1-35

24:3-25:46 CUVANTAREA DE PE MUNTELE MASLINILOR. Profetia rostita de Isus pe Muntele Maslinilor a fost, initial, un raspuns la intrebarea ucenicilor: “care va fi semnul venirii tale si al sfarsitului veacului acestuia?” Isus le-a dat: (1) semne generale privind mersul lumii pana in zilele de pe urma (24:4-14); (2) semne speciale care vor indica zilele sfarsitului lumii, necazul cel mare (24:15-28); (3) semne impresionante care vor avea loc la venirea Sa triumfala, cu putere si slava mare (24:29-31); (4) prevenire a sfintilor din vremea necazului, sa fie atenti la semnele premergatoare asteptatei veniri a lui Hristos, imediat dupa necaz (24:32-35); (5) avertizare a credinciosilor care vor trai inainte de necazul amintit, sa fie pregatiti spiritual pentru neasteptatul si nestiutul moment al venirii lui Hristos, pentru credinciosii Sai (24:36-51; 25:1-30; Ioan 14:3); (6) o descriere a judecatii neamurilor dupa intoarcerea Lui pe pamant (25:31-46).
Este de observat ca multe amanunte despre venirea lui Hristos nu sunt dezvaluite in Matei 24. Mai mult, nimeni nu a descifrat cu desavarsita certitudine, pana acum, proorociile privind zilele de pe urma.

24:4-51 ISUS LE-A ZIS. Cuvintele lui Isus rostite pe Muntele Maslinilor sunt adresate ucenicilor Lui si tuturor credinciosilor, pana la sfarsitul veacului si intoarcerea Sa biruitoare, pentru a-Si incepe Imparatia de o mie de ani. (1) Credinciosilor dinaintea perioadei necazului, Hristos le spune ca ei nu pot calcula si nici chiar aproxima timpul intoarcerii Lui, pentru ei (v.42-44). De aceea ei trebuie sa fie gata in orice clipa, deoarece El Se va intoarce pentru a-i lua in ceruri (adica, in “casa Tatalui Sau”, Ioan 14:2-3) intr-un moment in care ei nu se vor astepta (v.44).
(2) Cei convertiti la Hristos in vremea necazului celui mare pot cunoaste timpul venirii Lui pentru ei, cu un grad inalt de certitudine, fiindca Hristos le da semne prin care ie sa astepte si sa stie ca intoarcerea Lui este foarte aproape (v.15-29). Cand ei vor vedea aceste semne vor sti ca El “este aproape, este chiar la usa” (v.33)

24:4 SEMNE ALE SFARSITULUI ACESTUI VEAC. In versetele 4-14 Isus da semnele (cf. v.3) care vor caracteriza cursul ultimelor zile si care se vor intensifica pe masura ce sfarsitul va fi mai aproape. (1) Proorocii mincinosi si adeptii compromisului, din biserica vazuta, vor deveni mai numerosi, amagind pe multi (v.4-5:11). (2) Inmultirea razboaielor, a lipsurilor si a cutremurelor (v.6-7) vor fi “inceputul durerilor” (v.8) al noii epoci mesianice. (3) Pe masura ce sfarsitul se va apropia, prigonirea credinciosilor va fi tot mai severa (v.9) si multi isi vor parasi credinciosia fata de Hristos (v.9-10). (4) Lipsa de consideratie pentru legea lui Dumnezeu, violenta si crima vor spori cu repeziciune si dragostea fireasca si afectiunea familiala se vor raci (v.12; Marcu 13:12; 2Tim.3:3). (5) In ciuda intensificarii necazului, Evanghelia va fi propovaduita in toata lumea (v.14). (6) Mantuiti vor fi cei care vor sta neclintiti in credinta, de-a lungul suferintei din zilele de pe urma (v.13). Cei credinciosi vazand intensificarea acestor semne, vor sti ca ziua intoarcerii Domnului pentru ei se apropie (Evr.10:25; Ioan 14:3).

24:5 MULTI… VOR INSELA PE MULTI. Acest prim semn are o importanta deosebita. Catre sfarsitul lumii amagirea religioasa se va extinde pe pamant. Hristos este atat de preocupat de pregatirea ucenicilor Lui pentru a intampina, in mod constient, viitoarea lucrare de amagire in cele religioase, care va premerge sfarsitul, incat El repeta avertismentul acesta de doua ori, in cuvantarea de pe Muntele Maslinilor (v.11; v.24).

24:9 VETI FI URATI. Toti cei care cred in Hristos se pot astepta la necazuri, in timpul peregrinarii pe pamant. Suferinta pentru Hristos, din cauza credinciosiei noastre fata de El si Cuvantul Lui, este o parte componenta a credintei crestine (Ioan 15:20; 16:33; Fapte.14:22; Rom.5:3; Matei 5:10).

24:11 SE VOR SCULA MULTI PROOROCI MINCINOSI. O data cu apropierea ultimelor zile, invatatorii si propovaduitorii mincinosi vor deveni foarte numerosi. O mare parte din crestinatate va fi intr-o situatie de apostaziere. Credinciosia si dedicarea totala adevarului Cuvantului lui Dumnezeu si neprihanirii biblice vor fi rare.
(1) Credinciosii cu numele vor accepta “o noua descoperire”, desi aceasta va contrazice Cuvantul lui Dumnezeu. Acest lucru va duce la impotrivire fata de adevarul biblic, in biserici (1Tim.4:1; 2Tim.3:8; 4:3). Cei care predica o Evanghelie falsa pot chiar dobandi locuri insemnate in conducerea confesiunilor si a scolilor teologice ale crestinatatii (7:22), ceea ce le va inlesni amagirea si ratacirea multora din biserica (Gal.1:9; 2Tim.4:3; 2Petru 3:3-4).
(2) In intreaga lume, milioane de oameni se vor ocupa cu ocultismul, astrologia, vrajitoria, spiritismul si satanismul. Influenta demonilor si a duhurilor rele va spori mult (1Tim.4).
(3) Protectia impotriva primejdiei amagirii este asigurata de credinta neclintita in Hristos si de dragostea fata de El, intr-o deplina incredintare absolutei autoritati a Cuvantului Sau (4,11,13,25) si intr-o cunoastere totala a acestui Cuvant (1Tim.4:15).

24:12 … INMULTIREA FARADELEGII. Zilele de pe urma vor fi insotite de o incredibila crestere a imoralitatii, a lipsei de rusine, a razvratirii impotriva lui Dumnezeu, de abandonarea oricarei norme morale. Perversiunea, desfranarea, adulterul, pornografia, drogurile, muzica desantata si distractiile desfranate vor abunda. Se va intampla atunci ca “in zilele lui Noe” (v.37), cand gandurile inimilor oamenilor erau necontenit indreptate spre rau (Gen.6:5). Va fi ca “in zilele lui Lot” (Luca 17:28,30) cand homosexualitatea, lesbianismul si toate felurile de perversiune inundasera societatea (Gen.19:4; 1Tim.4:1; 2Tim.3:1-8). Isus arata ca dragostea sincera se va imputina.

24:14 EVANGHELIA ACEASTA A IMPARATIEI… SFARSITUL. Sfarsitul va veni doar dupa ce “Evanghelia aceasta a Imparatiei” va fi propovaduita in toata lumea. (1) “Evanghelia aceasta a Imparatiei” se refera la Evanghelia propovaduita in puterea si neprihanirea Duhului Sfant si insotita de marile semne ale Evangheliei.
(2) Doar Dumnezeu va sti cand acest lucru se va implini, potrivit scopului Sau. Misiunea credinciosului este ca, plin de credinta, sa propovaduiasca tuturor Neamurilor, pana ce Domnul Se va intoarce sa-si ia Biserica in ceruri (28:19-20, Ioan 14:3; 1Tes.4:13).
(3) Multi interpreti cred ca “sfarsitul” se refera la timpul cand “vor invia cei morti in Hristos” si credinciosii Bisericii lui Hristos vor “fi rapiti toti impreuna cu ei, in nori” ca sa intampine “pe Domnul in vazduh” (1Tes.4:16-17). Hristos da mai multe amanunte despre venirea Sa neasteptata, pentru Biserica, in v.37-44.

24:14 ATUNCI VA VENI SFARSITUL. Hristos le vorbeste ucenicilor ca si cum cele prezise de El se puteau implini chiar in timpul vietii lor. De aceea, aceasta a fost nadejdea Bisericii Noului Testament. Trebuie sa fie, de asemenea, si speranta tuturor celor care cred in Isus Hristos, de-a lungul timpului. Noi trebuie sa nadajduim ca Domnul Se va intoarce si ca sfarsitul lumii va avea loc in vremea noastra (1Cor.15:51). Trebuie sa traim in tensiunea dintre venirea iminenta a lui Hristos si implinirea poruncii date de El pentru raspandirea Evangheliei.

24:15-28 NECAZUL CEL MARE. Acest pasaj se ocupa cu necazul cel mare. Incepand cu Matei 24:15, Isus vorbeste despre semnele deosebite care vor avea loc in timpul necazului cel mare, semne care trebuie sa arate ca sfarsitul vremurilor este foarte aproape (Mat.24:15-29). Aceste semne vor conduce si vor semnala revenirea lui Hristos pe pamant dupa necaz (Mat.24:30-31; Apoc.19:11-20:4).
Semnul principal este “uraciunea pustiirii” (Mat.24:15), un eveniment specific, observabil, care va spune crestinilor fideli, ramasi in perioada necazului, ca venirea lui Hristos pe pamant, la sfarsitul vremurilor, va avea loc foarte curand. Acest semn – eveniment vizibil, se refera, in esenta, la profanarea viitoare a Templului evreiesc din Ierusalim de catre Anticrist (Dan.9:27; 1Ioan 2:18). Anticristul, sau omul faradelegii, va aseza o imagine a lui insusi in Templul lui Dumnezeu, declarandu-se pe el insusi Dumnezeu (2Tes. 2:3-4; Apoc.13:14-15). Urmatoarele fapte sunt importante cu privire la acest eveniment central.
(1) “Uraciunea pustirii” va marca inceputul fazei finale a necazului care culmineaza cu revenirea lui Hristos pe pamant si cu judecarea de catre El a celor rai la Armaghedon (Mat.24:21, 29-30; Dan.9:27; Apoc.19:11-21).
(2) Prin precizarea timpului desfasurarii acestui eveniment (“De aceea, cand veti vedea”, Mat.24:15), sfintii din vremea necazului pot cunoaste cu un grad inalt de siguranta cand necazul se va sfarsi si Hristos va veni sa domneasca pe pamant (Mat.24:33). Intervalul scurt dintre acest eveniment si sfarsit este prezentat de patru ori in Sf. Scriptura, ca fiind de trei ani si jumatate sau 1260 zile (Dan.9:25-27; Apoc.11:1-2; 12:6; 13:5-7).
(3) Din cauza asteptarii cu nerabdare a venirii lui Hristos de catre o parte a sfintilor din vremea necazului (Mat.24:33), credinciosii trebuie sa fie constienti ca orice veste care afirma ca Hristos a revenit este falsa (24:23-27). “Venirea Fiului omului” dupa necazul cel mare va fi vazuta si cunoscuta de toti cei ce sunt in lume (24:27-30).
Un alt semn care trebuie sa apara in timpul necazului celui mare, si chiar inainte, vor fi profetii falsi care, ca slujitori ai Satanei, vor face “semne mari si minuni” (Mat.24:24).
(1) Isus avertizeaza pe toti credinciosii ca sa fie atenti fata de acesti pretinsi profeti si invatatori falsi care deja fac minuni, vindecari, semne si dau impresia ca au mare succes in activitatile lor. In acelasi timp, ei vor denatura si respinge adevarul care se afla in Cuvantul lui Dumnezeu (Mat.7:22; Gal.1:9).
(2) In alta parte Scriptura indeamna credinciosii la o testare permanenta a capacitatii spirituale a tuturor invatatorilor, conducatorilor si predicatorilor (1Ioan 4:1). Dumnezeu permite inselaciunea insotita de minuni pentru a incerca pe credinciosi cu privire la dragostea lor pentru El si in privinta fidelitatii lor fata de adevarul Sfintei Scripturi (Deut.13:3). Aceasta nu va fi o problema lipsita de dificultate, pentru ca Isus afirma, in Mat.24:24, ca in timpul ultimelor zile inselaciunea religioasa va fi asa de larg raspandita incat nu va fi usor, chiar pentru “cei alesi” (adica pentru crestinii autentici) sa deosebeasca adevarul de minciuna (1Tim.4:16; Iac.1:21).
(3) Aceia din poporul lui Dumnezeu care nu iubesc adevarul vor fi amagiti. Lor nu le va fi data alta ocazie favorabila sa creada adevarul Evangheliei dupa venirea lui Anticrist (2Tes.2:11). In concluzie, “necazul cel mare” va fi o perioada speciala de suferinta groaznica si necaz pentru toti oamenii din lume. Astfel, observam ca: (1) El va fi peste lumea intreaga (Apoc.3:10). (2) Va fi cea mai grea perioada din istoria omenirii, un timp al calamitatii si al suferintei (Dan.12:1; Mat.24:21). (3) Va fi o perioada de teribila suferinta pentru israeliti (Ier.30:5-7). (4) Perioada va fi dominata de “omul faradelegii” (adica Anticrist; Dan.9:27; Apoc.13:12). (5) Credinciosilor din Biserica lui Hristos le sunt promise eliberarea si “scaparea” din timpul necazului (Luca 21:36; 1Tes.5:8-10; Apoc.3:10). (6) In decursul acestui timp, vor fi unii, atat dintre israeliti cat si dintre neamuri, care crezand in Isus Hristos vor fi mantuiti (Deut.4:30-31; Osea 5:15; Apoc.7:9-17; 14:6-7). (7) Va fi un timp al marii suferinte si al prigoanei groaznice pentru cei ce raman credinciosi lui Dumnezeu (Apoc.12:17; 13:15). (8) Va fi un timp al maniei si judecatii lui Dumnezeu pentru cei rai (1Tes.5:1-11; Apoc.6:16-17). (9) Afirmatia lui Isus ca acele zile vor fi scurtate (Mat.24:22) nu trebuie inteleasa in sensul implicarii faptului ca va fi vreo reducere a perioadei profetite de trei ani si jumatate, sau 1260 de zile. Mai degraba, aceasta pare sa se refere la faptul ca intervalul acesta de timp este asa de ingrozitor incat daca nu ar fi limitat la o anumita perioada de timp, intregul neam omenesc ar fi distrus. (10) Necazul cel mare va sfarsi odata cu venirea lui Isus Hristos in glorie cu mireasa Sa (Apoc.19:7-8,14) pentru a aduce eliberarea ramasitei credincioase si judecarea si distrugerea celor rai (Ezec.20:34-38; Mat.24:29-31; Luca 19:11-27; Apoc.19:11-21). (11) Noi nu trebuie sa confundam aceasta venire a sfarsitului necazului celui mare cu aluzia lui Isus privind venirea Sa neasteptata din ceruri, redata in Mat.24:42,44 (venirea lui Isus se refera acolo la rapirea credinciosilor, rapire care areloc la un timp diferit de acela al revenirii Sale finale de la sfarsitul necazului). (12) Pasajul de baza din Scriptura care descrie intregul necaz de sapte ani se afla in cartea Apocalipsa, capitolele 6-18.

24:29 SOARELE SE VA INTUNECA. Imediat dupa necaz, vor avea loc semne cosmice spectaculoase care vor preceda aparitia lui Hristos, anuntand revenirea Lui neintarziata (v.30). Intoarcerea lui Hristos pe pamant cu putere si mare slava nu va lua prin surprindere pe nici un credincios din vremea necazului si care este cu luare-aminte fata de Cuvantul lui Dumnezeu si observa semnele cosmice referitoare la soare, luna, stele si clatinarea puterilor cerurilor (Is.13:9-11).

24:30 FIUL OMULUI VENIND. Acest verset descrie aparitia lui Hristos pe norii cerului, dupa necazul cel mare si semnele cosmice. El va veni sa judece pe cei rai (Apoc.19:11-20:3), sa elibereze pe credinciosii Sai si sa instaureze neprihanirea pe pamant (Apoc.20:24). Toti crestinii, atat cei vii cat si cei morti care au fost luati de pe pamant la rapire (Ioan 14:3), se vor intoarce cu Hristos, la venirea Lui cu putere si cu mare slava (Apoc.19:14). “Semnul” este probabil Hristos insusi revenind pe nori de slava, inconjurat de lumina stralucitoare.

24:31 ADUNA PE ALESII LUI. Cand Isus Hristos se va intoarce pe pamant dupa necaz, vor avea loc urmatoarele evenimente. (1) Judecata lui Dumnezeu asupra celor rai (v.30; Apoc.19:11-21), a lui Anticrist (Apoc.19:20) si Satana (Apoc.20:1-3). (2) Judecata si despartirea oamenilor de pe pamant, aflati in viata la venirea Lui (13:41; 25:32). (3) Sfintii din toate timpurile vor fi stransi impreuna, inclusiv sfintii aflati deja in ceruri (Marcu 13:27; Ioan 14:3; Apoc.9:14, 20:4,6) si cei aflati in viata la venirea lui Hristos (13:40). (4) Va incepe imparatia de o mie de ani a lui Hristos, pe pamant (Apoc.20:4).

24:32 SMOCHIN. Infrunzirea smochinului (cf. Luca 21:29-31) se refera la evenimentele care vor avea loc in timpul necazului (v.15-29). Unii inteleg prin “smochin” restaurarea lui Israel ca stat politic (cf. Osea 9:10; Luca 13:6-9).

24:33 TOATE ACESTE LUCRURI. Versetul se refera la toate semnele care vor avea loc in timpul necazului celui mare (v.15-29), semnul central fiind “uraciunea pustiirii” (v.15). Pe masura ce evenimentele proorocite se vor desfasura, credinciosii din timpul necazului, care vor cerceta Scripturile, vor “vedea toate aceste lucruri” si vor sti ca venirea Domnului “este aproape, este chiar la usi”.

24:34 NEAMUL ACESTA. “Neamul acesta” se poate referi la generatia care incepe sa vada intensificarea semnelor generale ale vremii (v.4-14) care culmineaza cu semnele necazului (v.5); sau se poate referi la poporul iudeu ca rasa.

Published in: on February 7, 2012 at 7:11 am  Leave a Comment  

The URI to TrackBack this entry is: https://minunatabiblie.wordpress.com/2012/02/07/matei-241-35/trackback/

%d bloggers like this: