Matei 18:1-20

18:3 VA VETI INTOARCE. Convertirea ceruta de Isus consta in doua lucruri: o renuntare radicala la tot ce este pacatos si intoarcerea la Dumnezeu, savarsind lucrarile neprihanirii (adica aducand roade vrednice de pocainta).
(1) Nu semnifica doar un act singular de parere de rau sau pocainta ci o atitudine de viata, atotcuprinzatoare. Acest lucru este necesar fiindca prin natura noastra noi urmam un mod de viata care ne indeparteaza de Dumnezeu, ducandu-ne spre moartea vesnica (Rom.1:18-32; Efes.2:2-3). Convertirea este raspunsul omului la darul mantuirii oferit de Dumnezeu, mantuire implinita prin harul si puterea Duhului Sfant primite prin credinta (Fapte.11:18).
(2) Din cauza noii noastre legaturi cu Dumnezeu, convertirea implica schimbari in privinta relatiilor cu ceilalti oameni, a deprinderilor, a obligatiilor, a placerilor, a intregului nostru mod de viata. Convertirea este o parte a credintei mantuitoare si o cerinta fundamentala a mantuirii si sfintirii (Fapte.26:18).

18:4 Persoana cea mai mare din imparatia cerurilor este aceea care se smereste ca un copilas. Evident, normele si valorile Imparatiei sunt diametral opuse celor ale lumii. Intregul nostru mod de gandire trebuie sa fie inversat; noi trebuie sa gandim gandurile lui Hristos, urmandu-I pilda (Fil.2:5-8).

18:6 SA I SE ATARNE DE GAT, O PIATRA… DE MOARA. Aceste cuvinte vor sa spuna ca oricine distruge spiritual un copil sau un credincios ca un copil va atrage asupra sa cea mai grozava pedeapsa a lui Hristos. (1) Pastorii, invatatorii si mai ales parintii ar trebui sa dea o atentie deosebita acestor cerinte ale lui Hristos. Raspunderea parintilor este de a-si conduce copiii pe caile lui Dumnezeu (Deut.6:9; Luca 1:17; Efes.6:4; 1Tim.4:16) si sa-i fereasca de influenta lumii si a lui Satana (Tit 1:10-11; 2:11-12; 1Ioan 2:15-17). (2) Parintii crestini nu trebuie sa permita ca asupra copiilor lor prieteni pacatosi sa-si exercite influenta. Ei trebuie sa fie foarte atenti la ceea ce lumea sadeste in mintea si inimile copiilor lor prin intermediul educatiei publice si al mijloacelor de divertisment (Ps.101:3; Efes.6:4; Col.3:21).

18:7 VAI DE OMUL ACELA. Isus avertizeaza ca aceia prin care se pun lucruri pacatoase inaintea altora si, in special, a copiilor va primi pedeapsa cea mai mare (v.2,5-7). (1) A pune “prilejuri de pacatuire” – cum ar fi distractiile lumesti, invatatura umanista, filmele imorale, literatura pornografica, drogurile, bauturile alcoolice, exemplele rele, invatatura mincinoasa si tovarasiile rele – inaintea celorlalti inseamna a te alatura lui Satana, care este cel mai mare ispititor (4:1; Gen.3:1-6; Ioan 8:44; Iac.1:12). (2) Evlavia celor credinciosi se arata in inlaturarea din vietile lor si ale familiilor lor, a tuturor lucrurilor care pot duce pe altii in ispita si pacat (v.7-9).

18:10 INGERII. Scriptura invata ca Dumnezeu are adesea grija de credinciosii Sai folosindu-se de ingeri. Acestia poarta un interes si o dragoste sincera copiilor lui Dumnezeu (Ps.34:7; 91:11; Luca 15:10; 16:22; Evr.1:14; Apoc.5:11-12; Evr.1:13).

18:15 DACA FRATELE TAU A PACATUIT. In versetele 15-17 Domnul Isus arata metoda restaurarii sau disciplinarii unui crestin, care pacatuieste impotriva altui membru al bisericii, in mod particular. Neglijarea recomandarii lui Hristos va duce la compromis spiritual si distrugerea bisericii, ca popor sfant al lui Dumnezeu (1Petru 2:9; Matei 5:13).
(1) Scopul disciplinei din biserica este de a respecta Numele lui Dumnezeu (6:9; Rom.2:23-24), de a pazi puritatea morala si integritatea doctrinara a bisericii (1Cor.5:6-7; 2Ioan 7:11) si de a incerca salvarea sufletului membrului neascultator, readucandu-l la starea din care a cazut (1Cor. 5:5; Iac.5:19-20).
(2) Cel care a pacatuit trebuie sa fie mustrat, intai, in particular. Daca asculta, trebuie sa fie iertat (v.15). Daca el, insa, refuza sa raspunda fratelui sau crestin (v.15-16), dupa aceea altuia sau altor doi membrii (v.16) si, in final, intregii biserici locale, el trebuie sa fie considerat “ca un pagan”, adica unul aflat in afara Imparatiei lui Dumnezeu, despartit de Hristos si cazut din har (v.17; Gal.5:4). El nu mai are dreptul de a fi considerat membru al bisericii, trebuind sa fie indepartat de la partasia cu aceasta.
(3) Aceasta practica, legata de puritatea bisericii, trebuie sa fie folosita nu doar in caz de pacat sau imoralitate, ci si in cazuri de erezie doctrinara si necredinta fata de credinta originala si fundamentala a Noului Testament (Gal.1:9; Iuda 3).
(4) Disciplina din biserica trebuie asigurata intr-un spirit de smerenie, dragoste, parere de rau si auto-examinare (22:37; 2Cor.2:6-7; Gal.6:1).
(5) Pacatele dinauntrul bisericii, care implica imoralitate trebuie sa fie abordate potrivit celor scrise in 1Cor.5:1-5 si 2Cor.2:6-11. Acest gen de pacate grele cere regret si durere din partea intregii adunari (1Cor.5:2), o pedeapsa suficienta pentru cel care a pacatuit (2Cor.2:6) si scoatere din biserica (1Cor.5:2,13). Mai tarziu, dupa o perioada de pocainta evidenta, cel ce a pacatuit poate fi iertat, i se poate arata din nou dragoste si poate fi reprimit la partasie (2Cor.2:6-8).
(6) Pacatele unui varstnic, dupa ce s-a vorbit cu el in particular, trebuie de asemenea sa comporte dezvaluirea in public si disciplinarea, adica “mustra-i inaintea tuturor, ca si ceilalti sa aiba frica” (Gal.2:11-18; 1Tim.5:19-20).
(7) Conducatorii unei biserici si pastorii adunarilor locale ar face bine sa-si aminteasca de faptul ca ei sunt indatorati sa ia “seama… la toata turma”. Domnul va cere din mainile lor “sangele tuturor” (Fapte.20:26) care pier fiindca ei n-au fost in stare sa reabiliteze, sa disciplineze sau sa excluda, conform voii si scopului lui Dumnezeu (Ezec.3:20-21; Fapte.20:26-27).

18:19 DACA DOI… SE INVOIESC. Rugaciunea comuna si in unire are o mare putere. Motivul este acela ca acolo unde doi sau trei se strang impreuna in credinta si predare lui Hristos, El este in mijlocul lor (v.20). Prezenta Lui va impartasi dragoste, putere, calauzire, har si mangaiere (Ps.46:5; Is.12:6).

Published in: on January 27, 2012 at 7:15 am  Leave a Comment  

The URI to TrackBack this entry is: https://minunatabiblie.wordpress.com/2012/01/27/matei-181-20/trackback/

%d bloggers like this: