Matei 16

16:6 PAZITI-VA DE ALUATUL. Aici “aluatul”, simbol al raului si al alterarii, se refera la invataturile Fariseilor si Saducheilor. Hristos numeste invatatura lor “aluat” (drojdie) fiindca o cantitate cat de mica poate afecta si determina un mare numar de oameni sa creada ceea ce este rau (Marcu 8:15).

16:18 PETRU… PIATRA… BISERICA. In aceste cuvinte Hristos fagaduieste sa zideasca Biserica Sa pe adevarul marturisirii lui Petru si a celorlalti ucenici ca Isus este Hristosul, Fiul Dumnezeului celui viu (v.16; Fapte.2:14-26). Isus foloseste un joc de cuvinte aici. El il numeste pe ucenicul Sau “petru” (gr.Petros, inseamna piatra mica) dar continua zicand: “pe aceasta piatra (gr. Petra, insemnand o stanca masiva) voi zidi Biserica Mea”. Deci, Hristos isi va zidi Biserica Sa pe marturia solida a lui Petru.
(1) Isus Hristos este Piatra, prima si marea temelie a Bisericii (1Cor.3:11). In prima sa epistola, Petru spune ca Isus este “piatra vie, …din capul unghiului… piatra pe care au lepadat-o zidarii” (1Petru 2:4,6-7). In acelasi timp, Petru si ceilalti crestini sunt pietre vii care devin parte din structura casei spirituale pe care o zideste Dumnezeu (1Petru 2:5).
(2) Nicaieri nu se spune in Scriptura ca Petru va fi autoritatea suprema si infailibila, mai presus de toti ceilalti ucenici (Fapte.15; Gal.2:11). Nu se afirma nici ca Petru va avea urmasi infailibili care vor reprezenta pe Hristos si vor indeplini functia de cap oficial al Bisericii.

BISERICA. Cuvantul grecesc ekklesia (biserica) se refera la o adunare a unor oameni chemati special (gr. ekkaleo) si convocati laolalta. In Noul Testament el numeste in esenta adunarea poporului lui Dumnezeu in Hristos, care devin impreuna cetateni ai Imparatiei lui Dumnezeu (Efes.2:19) in vederea adorarii lui Dumnezeu. Cuvantul “biserica” se poate referi la biserica locala (Mat.18:17; Fapte.15:4) sau la Biserica universala (Mat.16:18; Fapte.20:28; Efes.2:21-22).
(1) Biserica este prezentata ca poporul lui Dumnezeu (1Cor.1:2; 10:32; 1Petru 2:4-10), societatea credinciosilor rascumparati, posibila numai prin moartea lui Hristos (1Petru 1:18-19). Ea este un popor pelerin nemai apartinand acestui pamant (Evrei 13:12-14), a carei menire este de a fi o comunitate in partasie personala permanenta cu Dumnezeu (1Petru 2:5; Evrei 11:6).
(2) Biserica a fost chemata din lume in Imparatia lui Dumnezeu. Despartirea de lume este inerenta naturii Bisericii si este rasplatita de privilegiul de a avea pe Domnul ca Dumnezeu si Tata (2Cor.6:16-18).
(3) Biserica este Templul lui Dumnezeu si al Duhului Sfant (1Cor.3:16; 2Cor.6:14-7:1; Efes.2:11-22; 1Petru 2:4-10). Acest adevar care priveste Biserica cere despartirea de nelegiuire si ceea ce este lumesc, de imoralitatea pagana.
(4) Biserica este trupul lui Hristos (1Cor.6:15-16; 10:16-17; 12:12-27). Aceasta arata ca nu exista nici o Biserica adevarata in afara uniunii vitale a membrilor cu Hristos. Capul trupului este Hristos (Col.1:18; Efes.1:22; 4:15; 5:23).
(5) Biserica este mireasa lui Hristos (2Cor.11:2; Efes.5:21-27; Apoc.19:7-9). Acest concept subliniaza atat devotamentul si credinciosia Bisericii pentru Hristos, cat si dragostea lui Hristos pentru si in intimitate cu Biserica Sa.
(6) Biserica reprezinta o partasie spirituala (gr. koinonia) (2Cor.13:14; Fil.2:1). Aceasta implica ramanerea in Duhul Sfant (Luca 11:13; Ioan 7:37-39; 20:22), unitatea Duhului (Efes.4:4) si botezul Duhului Sfant (Fapte.1:5; 2:4; 8:14-17; 10:44; 19:1-7). Aceasta partasie trebuie sa demonstreze in mod vizibil dragostea si grija permanenta a unuia pentru celalalt (Ioan 13:34-35).
(7) Biserica este o slujire spirituala (gr. diakonia). Ea lucreaza prin darurile Duhului Sfant (Rom.12:6; 1Cor.1:7; 12:4-11,20-31; Efes.4:11).
(8) Biserica este o armata implicata intr-un conflict spiritual luptand cu sabia si puterea Duhului (Efes.6:17) intr-o inclestare spirituala impotriva Satanei si a pacatului. Duhul cu care Biserica este umpluta se aseamana cu un razboinic manuind Cuvantul viu al lui Dumnezeu, eliberand lumea de sub dominatia Satanei si biruind toata puterea intunericului (Fapte.26:18; Efes.6:10-18; Evrei 4:12; Apoc.1:16; 2:16; 9:15,21).
(9) Biserica este stalpul si temelia adevarului (1Tim.3:15), sustinand adevarul pe care Dumnezeu l-a revelat, precum o fundatie sustine o cladire. Biserica trebuie sa-l sustina si sa-l pazeasca nealterat, aparandu-l impotriva celor ce-l denatureaza si a falsilor invatatori (Fil1:17; Iuda 3).
(10) Biserica este un popor cu nadejde in viitor. Aceasta nadejde este legata de revenirea lui Hristos pentru poporul Sau (Ioan 14:3; 1Tim.6:14; 2Tim.4:8; Tit 2:13; Evrei 9:28).
(11) Biserica este atat invizibila cat si vizibila. (a) Biserica invizibila este trupul format din adevaratii credinciosi uniti prin viata lor de credinta in Hristos. Biserica vizibila reprezinta comunitatile locale cuprinzand credinciosii biruitori (Apoc.2:11,17,26) precum si pe acei pretinsi crestini care sunt falsi (2:2), “cazuti” (2:5), morti spiritual (3:1) si “caldicei” (indiferenti) (3:16; Mat.13:24; Fapte.12:5).

16:18 PORTILE LOCUINTEI MORTILOR NU O VOR BIRUI. “Portile locuintei mortilor” il desemneaza pe Satana si tot raul din lume, care se straduiesc sa nimiceasca Biserica lui Isus Hristos. (1) Acest pasaj nu vrea sa spuna ca nici un credincios, nici o biserica locala, grup de biserici, sau denominatiune nu vor cadea niciodata in greseala, eroare doctrinara sau apostazie. Isus insusi a prezis ca multi vor cadea din credinta si avertizeaza bisericile care parasesc credinta Noului Testament sa se intoarca de la pacatele lor, in caz contrar urmand sa fie indepartate din Imparatia Sa (Matei 24:10-11; Apoc.2:5,12-29; 3:1-6,14-16; 1Tim.4:1). Fagaduinta din v.18 nu priveste pe cei care se leapada de credinta sau bisericile caldute.
(2) Ceea ce vrea sa spuna Hristos este ca, in pofida inversunarii lui Satana, a apostaziei care va aparea printre credinciosi, a bisericilor devenite caldute, a invatatorilor mincinosi strecurati in Imparatia lui Dumnezeu, Biserica nu va fi distrusa. Prin harul Sau suveran, prin intelepciunea si puterea Sa, Dumnezeu va avea totdeauna o ramasita de credinciosi si biserici, care vor ramane credincioase Evangheliei originale a lui Hristos si care vor avea experienta partasiei cu El, a Domniei Lui Hristos si a puterii Duhului Sfant. Ca oameni cu adevarat ai lui Dumnezeu, ei vor manifesta puterea Duhului Sfant impotriva lui Satana, a pacatului, a bolii, a lumii si a tot ce este demonic. Aceasta este Biserica pe care Satana si toate ostirile lui nu o pot distruge si nu-i pot rezista.

16:19 CHEILE IMPARATIEI. “Cheile” reprezinta autoritatea pe care Dumnezeu a dat-o lui Petru si Bisericii. Cu aceste chei ei (1) mustra pacatul si asigura disciplina in biserica (18:15-18); (2) se roaga efectiv pentru cauza lui Dumnezeu pe pamant (18:19-20); (3) leaga ce este demonic si dezleaga pe cei captivi; (4) vestesc vina pacatului, masura lui Dumnezeu de neprihanire si judecata care va veni (Fapte.2:23; 5:39); (5) proclama mantuirea si iertarea pacatului pentru toti cei care se pocaiesc si cred in Hristos (Ioan 20:23; Fapte.2:37-40; 15:7-9).

16:28 VENIND IN IMPARATIA SA. “Fiul omului venind in Imparatia Sa” se refera, probabil, la evenimentul Cincizecimii cand Hristos a botezat pe cei ce L-au urmat, cu Duhul Sfant si cu mare putere (Marcu 9:1; Fapte.1:8; 2:4).

Published in: on January 25, 2012 at 7:26 am  Leave a Comment  

The URI to TrackBack this entry is: https://minunatabiblie.wordpress.com/2012/01/25/matei-16/trackback/

%d bloggers like this: