Matei 3

3:2 POCAITI-VA. Intelesul de baza al termenului pocainta (gr. metanoe) este de “intoarcere”, “schimbare”. este o intoarcere de la caile raului, la Hristos si, prin El, la Dumnezeu (Ioan 14:1,6; Fapte 8:22; 26:18; 1 Petru 2:25).
(1) Hotararea de intoarcere de la pacat, la mantuirea in Hristos, implica primirea lui Hristos, nu numai ca Mantuitor din pedeapsa pacatului, ci si ca Domn al vietii personale. Astfel, pocainta cere o schimbare a stapanilor – de la domnia lui Satana (Efes. 2:2), la domnia lui Hristos si a Cuvantului Sau (Fapte 26:18).
(2) Pocainta este o hotarare libera a pacatosului, facuta posibila acestuia prin harul care i se acorda cand asculta si crede Evanghelia (Fapte 11:21).
(3) Definirea credintei mantuitoare doar ca “incredere” in Hristos ca Mantuitor este total nepotrivita, in lumina pretinderii pocaintei, de catre Hristos. A defini credinta mantuitoare intr-un fel care nu presupune o rupere radicala cu pacatul inseamna a deforma, in mod periculos, doctrina biblica despre mantuire. Credinta care include pocainta este, neincetat, conditia mantuirii (cf. Marcu 1:15; Luca 13:3,5; Fapte 2:38; 3:19; 11:21).
(4) Pocainta s-a aflat in centrul predicii profetilor Vechiului Testament (Ier. 18:8; Ezec. 18:21), a lui Ioan Botezatorul  (Mat. 3:2), a lui Isus Hristos (Mat. 4:17; 18:3; Luca 5:32) si a crestinilor Noului Testament (Fapte 2:38; 8:22; 11:18; 2 Petru 3:9). Predicarea pocaintei trebuie sa insoteasca totdeauna mesajul Evangheliei (Luca 24:47).

3:7 FARISEI… SADUCHEI. Doua dintre cele mai importante grupari religioase din iudaism erau Fariseii si Saducheii.
(1) Fariseii constituiau o grupare religioasa iudaica ce adera atat la intreg continutul Vechiului Testament cat si la interpretarile omenesti date acestuia. Ei subliniau, in special, ideea ca mantuirea depinde de supunerea fata de litera Legii lui Dumnezeu, ca si de talmacirile pe care le dadeau ei insisi acesteia. Fariseii considerau ca Mesia va fi un carmuitor pamantesc care va ajuta pe Israel sa domine toate neamurile si va sili intreaga lume sa asculte de Legea lui Dumnezeu. Religia lor se manifesta mai mult in forme exterioare, lipsindu-i dimnesiunea interioara – evlavia inimii (23:25). Fariseii refuzau insa sa recunoasca depravarea propriei lor naturi. Ei s-au opus lui Isus si mesajului Sau, conform caruia religia tine de domeniul inimii si al spiritului, nefiind o supunere legalista fata de poruncile Scripturii (cf. 9:14; 23:2-4; Luca 18:9-14).
(2) Saducheii erau niste cugetatori religiosi mai liberi si antisupranaturalisti ai vremii lor. Desi pozau in oameni care respecta Legea lui Dumnezeu, in realitate ei negau multe dintre invataturile cuprinse in aceasta. Saducheii respingeau doctrinele despre inviere, ingeri, minuni, nemurire si judecata viitoare. Viata lor era, din punct de vedere moral, destul de lumeasca. Si ei au fost prigonitori ai lui Isus Hristos (16:1-4).

3:8 ROADE VREDNICE DE POCAINTA. Pocainta adevarata va fi insotita de roada neprihanirii (cf. 23:23; Luca 3:10-14; Fapte 26:20). Adevarata credinta mantuitoare si adevarata convertire trebuie sa se manifeste prin vieti care parasesc pacatul si poarta roada dumnezeiasca (vezi Ioan 15:16, nota). Cei care pretind ca ei cred in Hristos si sunt copii ai lui Dumnezeu, dar nu traiesc niste vieti care dau roade bune, vor fi ca niste pomi care sunt taiati si aruncati in foc (v. 8-10,12).

3:11 VA BOTEZA CU DUHUL SFANT. Ioan invata ca lucrarea lui Mesia va include si botezarea ucenicilor Lui cu Duhul Sfant si cu foc – un botez care conferea o mare putere, necesara trairii pentru El si marturisirii Lui (vezi Luca 3:16, nota despre botezul cu Duhul Sfant).

3:13 ISUS… BOTEZAT. Isus a fost botezat de catre Ioan din urmatoarele motive:
(1) Pentru a implini “TOT CE TREBUIE IMPLINIT” (v.15; cf. Lev.16:4; Gal. 4:4-5). Prin botez, Hristos S-a consacrat lui Dumnezeu si Imparatiei Lui, implinind astfel in mod public dreapta cerinta a lui Dumnezeu.
(2) Pentru a Se implica El Insusi in lucrarea lui Dumnezeu de chemare a tuturor la pocainta; observati mesajul lui Ioan Botezatorul ca inainte-mergator al lui Mesia (Ioan 1:23,32-33).

3:16 DUHUL… PESTE EL. Tot ce a facut Isus – predica Sa, vindecarile savarsite de El, suferinta Sa, biruinta Sa supra pacatului – a facut prin puterea Duhului Sfant. Daca Isus a savarsit totul numai prin puterea Duhului Sfant (cf. Luca 4:1,14,18; Ioan 3:34; Fapte 1:2; 10:38), cu atat mai mult avem noi nevoie de acest sprijin din partea Duhului Sfant. Duhul S-a pogorat si a venit peste El pentru a-L inzestra cu putere in vederea lucrarii Sale mantuitoare. Isus insusi va boteza, mai tarziu, pe ucenicii Sai, ca si ei sa poata avea ajutorul Duhului (Mar. 3:11; Fapte 1:5,8; 2:4).

3:17 MANIFESTAREA TREIMII. Botezul lui Isus este o zguduitoare manifestare a Treimii. (1) Isus Hristos care a declarat ca e egal cu Dumnezeu (Ioan 10:30), este botezat in raul Iordan. (2) Duhul Sfant care, de asemenea, este egal cu Tatal (Fapte 5:3-4), Se pogoara asupra lui Isus in chip de porumbel. (3) Tatal spune ca in Isus Isi gaseste placerea.

Published in: on January 3, 2012 at 7:22 am  Leave a Comment  

The URI to TrackBack this entry is: https://minunatabiblie.wordpress.com/2012/01/03/matei-3/trackback/

%d bloggers like this: